Risør – en liten perle

Risør

Jeg har selvsagt vært en del på Sørlandet opp igjennom årene, men det er for det meste Nord-Norge, Midt-Norge og Vestlandet vi har besøkt mest. Egentlig skulle vi vært ca 2 uker på Sørlandet i sommer, men på grunn av Corona ble det endring i planene så vi endte opp med bare 3 dager i Risør i stedet. Vi skal selvsagt ikke sitte hjemme av den grunn, det blir noe på Kvitfjell og forskjellige aktiviteter i Oslo med mer.

I dette innlegget vil jeg gi dere nen tips om et meget bra overnattingssted og noen spisesteder vi besøkte. Det ble ikke tid til så mange aktiviteter på grunn av den korte tiden vi var der, men vi har lyst til å reise tilbake. Disse små byene ligger jo som perler på en snor langs kysten, så vi var innom både Tvedestrand, Lyngør og Kragerø også.

Men tilbake til Risør, det tar faktisk bare ca 2 timer å kjøre fra Horten, noe som jeg synes er er stor fordel.

Vi hadde leid en suite av Det lille hotel som ligger midt i sentrum. Vår suite, Seilskutesuiten var på ca 85 kvm og hadde 3 soverom, 2 bad og stue + et lite kjøkken og terrasse. Nyoppusset og lekker var den også, gode senger og behagelig sengetøy. Det negative var en bratt steintrapp med høye trinn for å komme opp til inngangsdøren, det var imidlertid ikke så mange trinn. Prisen finner dere på hjemmesiden til hotellet og prisen øker med antall personer som bor der. Frokost kunne vi bestille fra en meny som inneholdt det meste og den ble bragt til suiten på det tidspunktet vi ønsket. Vi likte oss godt der og kan godt tenke oss å bo der flere ganger.

Fullsizeoutput 53f2

YbQlupaKQy+jr6TlhRXL3w

Av spisesteder kan jeg nevne Brygga restaurant og bar hvor vi spiste lunch en dag. Her spiste jeg fiskesuppe og de andre hadde blåskjell og fiskefilet, alle var fornøyd. Svært koselig betjening. Anbefales.

En annen dag spiste vi lunch på Bakgården, det var virkelig helt nydelige reker som ble kalt Det danske fjell. Nydelig! Skagensalaten var visst også perfekt. Koselig sted, hyggelig betjening her også. Her MÅ dere spise om dere vurderer en tur til Risør og er glad i sjømat.

Fullsizeoutput 53f7

Middag spiste vi på Promenaden Bar og Brasserie, men dette var ikke helt min smak. Fin beliggenhet nede ved vannet, men ikke så fristende meny, burgere som smakte sånn passe og ellers forskjellige kjøttretter. Alt tilbehør måtte bestilles separat. Det er ikke sånn mat jeg liker å spise når jeg sitter i sjøkanten, men det var det de hadde.

Neste dag ble imidlertid en stor opptur på matfronten. Vi spiste på Kast Loss som også hadde nydelig beliggenhet ved vannet. Her spiste vi nydelig mat fra havet, og da mener jeg at den var virkelig nydelig. Jørn hadde fiskesuppen deres, Camilla hadde breiflabb i en spicy kokossuppe mens jeg hadde steinbit i en smakfull tomatsaus. Jeg synes steinbiten var helt perfekt, smeltet på tungen og var helt fersk. Vanligvis er ikke steinbit min favoritt, men når den blir servert som her så seiler den opp blant favorittene.

Fullsizeoutput 53f8

Fullsizeoutput 53fc

Fullsizeoutput 53fb

Jeg anbefaler virkelig denne restauranten, men om dere skal dit i høysesongen bør dere bestille bord, i alle fall hvis dere ønsker å sitte ute. Restauranten har også en flåte ute i  vannet  hvor vi tok et glass vin etter middagen, utrolig koselig å sitte der.

Q7MFP1QoRFOYQkxN4MdJLg

3jBRveuCRhy3b9mkIVFGBg

Ellers kan jeg anbefale å rusle en tur opp til Risørflekken for å få en nydelig utsikt over byen og skjærgården.

IMG 4075

Det er mange koselige butikker i Risør også, små og individuelle, ikke bare disse kjedebutikkene man finner overalt. Og blomster er det overalt egentlig, en skikkelig idyll.

OZOmi5AyTSOFpyU2WNAMfg

85e+Sf1JTReTNU8KT59oLg

Og er du glad i å gå Stolpejakt er det også Stolpejakt i byen.