Villa Bella Piemonte – trivsel, hygge og mange muligheter

I august var vi på familietur til Piemonte, totalt 11 personer. Jeg har vært mye i Piemonte og hadde lyst til å vise flere av familien min favorittregion i Italia.

Første stopp for gruppen var Monforte de Alba hvor vi skulle bo to dager på «kunstverket» Le Case della Saracca. Dette kan du lese om i et tidligere innlegg.

Vi hadde ikke så mange dager, i underkant av 1 uke, så det ble bare en liten smak av Piemonte denne gangen. Etter Monforte de Alba kjørte vi omtrent en time til Nizza Monteferrato hvor vi skulle bo på Villa Bella Piemonte.

Grunnen til at vi akkurat skulle hit var at en venninne og hennes mann har kjøpt en del av dette stedet så da hadde jeg jo lyst til å sjekke det ut. Vi ønsket også å bo på små, komfortable overnattingssteder der vi helst kunne ha hele overnattingsstedet for oss selv. Det hadde vi både på Le Case della Saracca og på Villa Bella Piemonte. Det var nesten som å være på sitt eget sommersted, bare at her fikk vi full forpleining.

Innimellom forelsker jeg meg i steder jeg besøker, og nå har jeg forelsket meg igjen. Det blir ikke koseligere enn her, her klarte jeg å senke skuldrene og slappe av. Jeg trivdes så utrolig godt og kan ikke få anbefalt dette stedet nok.

Stedet passer for de fleste med unntak av de som ønsker et sted hvor de vil feste døgnet rundt og ha masse liv rundt seg. Det kan man forresten også ha hvis man ønsker det, men i utgangspunktet er det ikke slik.

Dette stedet passer selvsagt også for alle som er interessert i vin, det ligger jo midt i et av verdens beste vinområder. Villa Bella Piemonte har også sin egen vin, men den er ikke drikkbar ennå.

Rundt stedet er det et bølgende vinlandskap som er så typisk for Piemonte, uendelig vakkert. På den andre siden kan man på klare dager skimte Alpene med både Mont Blanc og Monte Rosa. Fra vårt rom kunne vi se dette flere ganger

Overnattingsstedet er i utgangspunktet et Bed & Breakfast-sted, men vertskapet har begynt å utvide tilbudet. Man kan for eksempel bestille både lunch og middag her. Joar er absolutt en habil kokk, usikker på om han har noen formell kokkeutdanning, men han lager uansett nydelig mat.

Vi hadde bestilt «Joars berømte lasagne» til middag da vi kom, og dette er faktisk den beste lasagnen jeg har spist . Her er det ikke brukt noen lettvinte løsninger, og når man kan hente tomater og urter rett utenfor døren så MÅ det jo bli godt.

Her nyter vi Joars berømte lasagne 🙂

Man kan gjøre det meste på Villa Bella Piemonte, Dere kan lese om alle tilbudene de har på hjemmesiden deres, her vil jeg skrive litt om det vi valgte å gjøre.

Vertskapet, Joar og Gunvor, vet ikke hva godt de kan gjøre for sine gjester og jeg kan egentlig ikke tenke meg en ting de ikke kan hjelpe deg med. Vi møtte bare Joar på denne turen da Gunvor var hjemme i Norge. Men jeg regner med at hun er like hyggelig og serviceminded som Joar.

Siden jeg har vært i Piemonte mange ganger og vi ikke hadde så mye tid, hadde jeg ikke noe spesielt ønske om guidet rundtur eller vingårdsbesøk, vi ville heller kose oss med andre aktiviteter. Men om vi kommer tilbake vil jeg nok bli der et par dager lenger.

Under oppholdet hadde noen lyst til og lære å lage pasta, og andre ville på sykkeltur. Atter andre ville bare slappe av og nyte roen og freden i og utenfor bassenget.

Pastaen som ble laget på kurset fikk gruppen servert til lunch og det smakte helt fantastisk. Faktisk den aller beste ravioli i salviesmør vi spiste under hele oppholdet i Piemonte. Risottoen var også deilig, akkurat riktig konsistens.

Trykk på bildene for å se hele motivet i større utgave

I grupper er jo folk forskjellige, sånn var det i vår gruppe også, noen er late (meg) og noen er skikkelig spreke (Camilla og Jørn).

De leide derfor sykler to av dagene mens Camilla også jogget en del. På VBP kan man også leie elektriske sykler, noe som kan være en fordel på grunn av det kuperte landskapet og varmen, men våre to sprekinger foretrakk å slite seg oppover bakkene i 40 graders varme.

De syklet 20-30 km på hver tur og var henholdsvis i Calosso og Canelli,  bra valg synes de.

Vi ble også anbefalt et besøk på Contratto, der de lager Spumante Metode Classico, dvs etter samme metode som de lager champagne. For oss var dette et dårlig valg.siden vi har litt mer erfaring med champagneproduksjon enn folk flest. En er importør av champagne til Norge og to andre har egen champagne liggende «til modning» i Champagne. Vi har altså besøkt en del champagehus. Siden vi også har vært mye i Sør-Europa har vi vært på mange vingårdsbesøk, så dette besøket var i grunnen bortkastet.

Etter min mening var det også for turistifisert og dyrt i forhold til hva vi fikk servert. Men det betyr ikke at jeg vil fraråde andre å besøke stedet, det kommer an på hva slags erfaring man har fra før.

Etter besøket på Contratto spiste vi lunch på en restaurant i Nizza Monteferrato som jeg absolutt kan anbefale, Tanti. Helt nydelig mat og dessuten et bra vinkart (som vi ikke testet)

Siden vi hadde hele Villa Bella Piemonte for oss selv så ble det nesten som et slags hjem for oss, dvs at vi også “overtok” kjøkkenet en kveld. Guttene fikk jobben med å tilberede et grillmåltid, noe de gikk inn for med liv og lyst med bistand fra Joar. Han tok dem også med til byen for å handle inn grillmat og annet som vi trengte.

Utenfor huset er det nok av urter, frukt og grønnsaker så det var bare å ta med seg kurven og velge det man ville bruke. Det ble mange gode salater, pølser, burgere og kjøtt av forskjellig slag. Til og med bernaisesaus tryllet de fram fra bunnen av. Det ble virkelig en superkoselig kveld, dessverre den siste på dette stedet.

Fra vi kom inn døren på Villa Bella Piemonte følte vi oss “hjemme” og omsluttet av en varme og hygge som vi sjelden har opplevd andre steder. Skuldrene ble senket, stresset ble mindre og søvnen bedre. Jeg tror til og med at jeg både ble snillere og i bedre humør!

Joars lune og vennlige væremåte fikk både unge og eldre til å kose seg. Jeg hadde på ingen måte lyst til å forlate stedet og jeg håper at jeg får kommet tilbake ved en senere anledning.