Bordeaux for livsnytere

Bordeaux2

Så ble jeg forelsket igjen – riktignok i en by, og det er ikke første gang heller, og min nyeste forelskelse er Bordeaux. Jeg ble med på en tur sammen med min datter og svigersønn og lot Jørn være hjemme med katten, så det var i grunnen ganske spontant.

Til info så flyr Norwegian direkte til Bordeaux i sommerhalvåret og er man heldig kan man få relativt rimelige billetter. Vår lille tur var i korteste laget, fra torsdag til søndag, men det er jo bare å ta en ny tur. Jørn har ikke vært der før så han har ingenting imot et besøk der. Så neste sommer / høst blir det en ny tur.

Bordeaux forbindes først og fremst med vin. og blir ofte kalt for Frankrikes vinhovedstad. Rett utenfor byen finner man de verdensberømte områdene Saint-Émilion, Bergerac, Margaux og flere andre. Jeg for min del drikker ikke rødvin så det var absolutt ikke derfor jeg reiste dit. Om du er interessert i å lese mer om Bordeauxviner finnes det en rekke gode vinblogger og selvsagt vinmagasiner. Min svigersønn er vinkjenner og vinimportør og hadde selvsagt en helt annen preferanse til vinene der.

Men Bordeaux byr på mye annet enn vin også, de har blant annet Europas lengste gågate,  Rue Sainte-Catherine. Her ligger shoppingsentre som Gallerie Lafayette vegg i vegg med designerbutikker som Louis Vuitton og Gucci. Men det er også mindre og rimeligere alternativ og på begge sider av gaten finnes serveringssteder for de som vil hvile føttene og drikke et glass vin eller noe annet.

IMG 7483

Fullsizeoutput 4ced

Fullsizeoutput 4cf0

Bordeaux er en forholdsvis liten by med ca 230 000 innbyggere. To elver, Garonne og Dordogne, møtes og danner elven Gironde som renner ut i Atlanterhavet. Til tross for at byen er ganske liten har den en rekke gode restauranter, 42 av restaurantene har stjerne i Guide Michelin! Og bare i Saint-Émilion, som har litt over 2000 innbyggere ,finnes det tre stjernerestauranter! Vi spiste helt nydelig på Michelinrestauranten Brasserie le Gabriel som har en av byens beste beliggenheter på Place de la Bourse rett foran vannspeilet, en av byens stoltheter. Du kan lese mer om denne restauranten til slutt i dette innlegget.

Dette vannspeilet er et område på størrelse med en fotballbane som er konstruert slik at det med noen minutters mellomrom først blir innhyllet i en kunstig tåke, før vannet stiger noen centimeter. Det gir en fantastisk effekt som jeg dessverre ikke fikk tatt noe godt bilde av, men det finnes mengder av bilder på nettet. https://vagabond.no/reportasjer/2018-01/bordeaux-transformasjonenes-by

Men her er et av mine mer mislykkede bilder

Fullsizeoutput 4c58

Bordeaux fremstår som en elegant og ren by, noe som blant annet skyldes at i 2007 ble store deler av byen beskyttet under UNESCO så den er derfor ganske nyrestaurert. Den fine sandsteinen fremstår igjen som blekgul og brosteinen er skiferfarget. Brosteinen ligger også så tett at det er mulig å bevege seg rundt med høye stiletthæler selv om det kan by på noen utfordringer innimellom. Selv foretrakk jeg joggesko, men den yngre garde var litt mer opptatt av å ta seg bra ut.

Når du er i Bordeaux vil jeg absolutt anbefale et besøk på byens nye og hypermoderne severdighet La Cité du Vin.

Her bør du sette av en time eller mer for det er enormt stort og mye å ta en titt på. Jeg anbefaler å kjøpe billetter på forhånd så slipper du køen, det er mange prisklasser å velge blant. For vår del var det mer enn nok å kjøpe den billigste billetten til 20 Euro.

Man får utlevert en liten kassettspiller man skal ha rundt halsen og øretelefoner, velger språk og beveger seg rundt og lytter og opplever. Det er faktisk både morsomt og lærerikt.

Bordeaux2

Når man føler seg ferdig tar man heisen til toppen og får en fantastisk utsikt over byen samt smaksprøver av hundrevis av viner hvis man vil. Vi valgte bort dette, men gikk en etasje ned og spiste en nydelig lunch i restauranten som også er en Michelinrestautant.

Det er selvsagt nok av overnattingssteder i alle prisklasser i byen, og utenfor byen kan man bo på vinslott om man ønsker. Da vi var der var det slutten på en stor vinmesse og svært vanskelig å få tak i hotellrom. Vi bodde derfor på forskjellige steder, og jeg synes mitt hotell, Quality Hotel Bordeaux Centre,  var midt i blinken med beliggenhet i gågaten. Utrolig hyggelige ansatte, rent og pent, bra størrelse på rommet og alt man kunne ønske. Jeg bor vanligvis på 4-stjerners hotell, men det var rett og slett ikke å oppdrive så derfor ble det 3-stjerners denne gangen. Det angrer jeg absolutt ikke på siden standarden var på 4-stjerners-nivå. Her bor jeg gjerne igjen.

Restauranter i Bordeaux:

Når vi skal ut å reise bestiller vi alltid en del av restaurantene på forhånd, det gjorde vi også nå. For å finne fram til aktuelle restauranter spør jeg enten venner, bekjente, en Facebookgruppe jeg er medlem av (Matgeeks)  eller søker på Guide Michelin. Tripadvisor bruker jeg aldri lenger, Jeg synes i alle fall at Guide Michelin gir gode tips om kvalitetsrestauranter, det trenger ikke være stjernerestauranter selvsagt. Siden vi ikke hadde så lang tid denne gangen ble det heller ikke så mange restauranter å teste ut, men her får dere i alle fall noen tips.

Om man kommer sent fram og vil ha en matbit før man legger seg kryr det av restauranter utenfor hotellet jeg bodde på og nedover hele gaten. Vi gikk til en liten terrasserestaurant, Chez Jean, som lå på Place du Parlement. Denne plassen er omringet av mange forskjellige restauranter, det er bare å velge og vrake. Chez Jean var en helt grei restaurant som hadde enkel mat og kjapp servering, nettopp det vi trengte der og da. Men det er ingen restaurant vi oppsøkte flere ganger.

Fullsizeoutput 4ce4

På Place de Parlement finnes også mange koselige caféer som serveres helt nydelig kaffe og kaker og vin i glass selvsagt.

Bordeaux6

Lunchen neste dag spiste vi på en østersbar siden jeg reiste sammen med to østerselskere. Jeg er også glad i østers, men ikke altfor mange om gangen. Jeg valgte derfor den fiskesuppen som er så typisk i Frankrike og ligner litt på bouillabaisse.

Bordeaux4

Og som alltid må det avsluttes med Café Gourmand (en liten smak av ulike desserter). Denne sjokoladekaken er nok den beste jeg har smakt i livet.

Fullsizeoutput 4c4f

Kveldens middag ble inntatt på Brasserie le Gabriel og den hadde vi forhåndsbestilt hjemmefra. Restauranten  har en praktfull beliggenhet på Place de la Bourse og vannspeilet. Selve restauranten ligger i 2 etg, i 1 etg er det salonger, Chambré Separée og en herlig bar med folk som kan sine ting. Måltidet var nydelig fra start til slutt og servicen upåklagelig. Ingen tvil om at vi skal tilbake hit.

Et «bittelite» vinkart bør man jo titte på

IMG 7499

IMG 7500

Beste aspargesretten ever – servert med appelsinholandaise

Fullsizeoutput 4c57

En forrett med krabbe

Fullsizeoutput 4c2e

Tagliatelle med kreps, fantastisk

Fullsizeoutput 4c30

Desserten jeg spiste her er noe av det beste jeg har spist, en rabarbradessert

Fullsizeoutput 4c2f

Fullsizeoutput 4c2d

Vi avsluttet kvelden med en cocktail i baren og min faste Espressomartini smakte utmerket.

Lunchen neste dag tok vi på La Cité du Vin. , Le 7 Restaurante Panoramique, som ligger i 7. etg på muséet og har en fantastisk utsikt over byen. Vinkartet er selvsagt helt supert og maten er også bra, spesielt godt likte jeg desserten min.

Bordeaux3

Alltid Café Gourmand på Patrik

Fullsizeoutput 4c3d

Andre restauranter jeg har fått anbefalt og som vi skal prøve ut senere kan kanskje være tips for dere:

Le Chapon Fin https://www.chapon-fin.com/

Comptoir Cuisine https://www.comptoircuisine.com/index.php/en/

Glouton les Bistrot  http://www.gloutonlebistrot.com/

ECHO, Bordeaux  https://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187079-d10432109-Reviews-Echo-Bordeaux_Gironde_Nouvelle_Aquitaine.html

Le Flacon  https://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187079-d6028270-Reviews-Le_Flacon-Bordeaux_Gironde_Nouvelle_Aquitaine.html

Le Bouchon Bordelais    https://www.bouchon-bordelais.com/?lang=en_US

Som nevnt innledningsvis flyr Norwegian direkte i sommerhalvåret, men det er også gode muligheter med KLM og Air France, da med en mellomlanding i Paris.  Sjekket en tilfeldig dato i september  og prisen var ca 1600,- tur/retur for billigste billett i begge flyselskapene