I helgen besøkte jeg Son Spa sammen med datteren min, Camilla. Son Spa var ikke noe nytt for meg, jeg har vært der flere ganger både som privatperson og i jobbsammenheng, men jeg hadde aldri overnattet der tidligere.
I dette innlegget vil jeg se litt på hva som fungerer bra og hva som har forbedringspoensiale. Vurderingen er gitt i beste mening og inneholder både ris og ros.
Innlegget står fullt og helt for min egen regning og jeg er ikke sponset på noen måte.
Hotelldelen (overnatting og restaurant)
Hotellet har en praktfull beliggenhet, og mange av rommene har utsikt mot vannet. Det er omtrent 50/50 med suiter og ordinære rom.
Hotellet tilbyr parkering i parkeringshus uten ekstra kostnad. Det er også gratis wifi over hele hotellet.
Rommet:
Vi hadde valgt et ordinært tomannsrom for oppholdet. Rommet var lite og virket trangt, og hadde utsikt mot bebyggelsen. Vi skjønner jo at ikke alle rom kan ha sjøutsikt, men ble litt skuffet allikevel. Det var imidlertid god kvalitet på møblene og Jensensengen var deilig.
Badet var greit nok, men fullstendig strippet for produkter, ikke en gang en dusjhette var på plass. Bodylotion, shampoo og balsam kunne kjøpes i spashopen. Jeg har bodd på mange hoteller rundt i verden, også spahoteller, men det er første gang jeg opplever at det ikke finnes produkter på badet. Man betaler såpass mye for å bo her så noen få produkter burde vært på plass.
Det er ikke kjøleskap på rommet, noe det burde være. Man bør ha muligheten til å kunne ta en flaske mineralvann el.l. uten å måtte kontakte roomservice eller gå ned i baren. Rommet mangler også safe.
Det finnes tøfler og badekåpe som man kan ta med hjem etter oppholdet.
Fellesområdet:
Resepsjonen, baren og restauranten deler et stort fellesområde, Dette liker jeg godt, det er originalt og spennende med flere ulike sittegrupper. Ikke alle sittegruppene er like komfortable, men de skaper et flott helhetsinntrykk. Man skulle tro at dette ville medføre mye støy, men planløsningen gjør at dette ikke er plagsomt i det hele tatt. Veldig hyggelig å sitte her med et glass og se utover havet rett utenfor.
Restauranten:
Vi bodde på hotellet i 2 døgn og benyttet restauranten til 2 frokoster, 1 lunch, 1 afternoon tea og to middager. Opplevelsene var blandet så jeg vurderer dem hver for seg.
Middag dag 1:
Menyen har 3 forretter, 3 hovedretter og 3 desserter. Dette er kanskje litt snaut med tanke på overnattingsgjester som bor lenger enn 3 dager eller de som ikke spiser kjøtt eller er vegetarianere.
Jeg valgte hummer til forrett som var grei nok, men litt tørr. Det jeg imidlertid reagerte på var at servitøren ikke presenterte maten, dette forventer jeg og dette er jeg vant med. Hummeren ble servert med 3 sauser, og jeg skjønte selvsagt at den lyse var aioli og den grønne var pesto, men hva med den røde? Var forresten pestoen ferdigkjøpt?
Jeg ønsket et glass av husets hvite til maten, men servitøren sa ingenting om hva slags vin dette var. Merkelig !
Det var lite folk i restauranten, så det handlet ikke om at servitøren ikke hadde tid.
Til hovedrett valgte jeg restaurantens eneste fiskerett, ørret. Denne smakte deilig, men var også en liten smule tørr. Potetene var nydelige.
Jeg forklarte servitøren at jeg ikke spiser kjøtt og spurte om det var mulig å få en annen fiskerett neste dag. Etter å ha forhørt seg på kjøkkenet sa han at dette nok ville gå i orden, og gikk det ikke med fisk kunne jeg få en kyllingrett. So far so good.
Til dessert valgte jeg tiramisu, den var helt grei, men ingenting spesielt.
Middag dag 2:
Menyen var selvsagt den samme, og jeg fortalte servitøren at jeg hadde spist ørreten forrige dag og nærmest blitt lovet noe annet denne kvelden. (Dette var en annen servitør). Hun gikk til kjøkkenet og kom straks tilbake med følgende svar “kjøkkenet har ikke kapasitet til å servere noe annet enn det som står på menyen”. Jeg trodde nesten ikke det jeg hørte, er dette god gjestebehandling? Jeg har ikke opplevd noe tilsvarende andre steder.
Det ble altså en ny ørret på meg denne kvelden og jeg var glad for at dette var siste middagen. Jeg spiser aldri samme mat to dager på rad når jeg er hjemme, og det ønsker jeg heller ikke når jeg bor på hotell.
Til forrett spiste jeg asparges som var helt greie, men ikke noe spesielt. Ved siden av var det en slags hollandaisesaus med veldig tykk konsistens, den smakte for mye av smør og det var for mye av den.
Brødet som blir servert til middagen er nydelig.
Heller ikke denne kvelden ble mat og vin presentert.
Etter å ha spist middag i restauranten to ganger vil jeg si at dette har forbedringspotensiale.
Lunch og Afternoontea
Jeg har spist lunch i restauranten flere ganger tidligere, og vært fornøyd. Jeg bestilte blåskjell slik jeg som regel gjør, og disse smakte nydelig som alltid. Deilig foccacia ved siden av + aioli/ majones som var midt på treet.
Siden jeg har spist lunch her flere ganger valgte vi å ta Afternoontea på dag 2. Dette synes jeg var bra selv om jeg ikke er så glad i det et slikt måltid består av. Jeg er imidlertid et “temenneske” og nøye på hva slags te jeg drikker.
Vi fikk en temeny med mye god kvalitetste, jeg valgte favoritten chai. Dette var en nydelig chai som ble tilberedt og servert på helt riktig måte, vi fikk til og med klokke på bordet som telte ned 4 1/2 minutt som var trekketiden på teen.
Jeg synes også både kopper og tekanne var lekkert, disse kan man kjøpe i resepsjonen på Son Spa og på Galleri Soon i sentrum.
Frokost dag 1
Her kan jeg bare si meget bra! Meget godt utvalg, flere økologiske produkter, bl.a. egg og juice. Nydelig hjemmelaget smootie, deilige brød og eget hjørne med glutenfrie produkter.
Det smakte kjempegodt for en som vanligvis ikke liker frokost så godt.
Servitørene var flinke til å fylle opp når noe begynte å bli tomt og flinke til å rydde av bordene.
Jeg drikker sjelden kaffe, men gjorde et unntak her. Cortadoen var aldeles nydelig! Vel blåst.
Frokosten serveres til 1030 i helgene.
Frokost dag 2:
En liten nedtur i forhold til gårsdagen. Jeg spiser kokt egg og de jeg hadde spist dagen før fristet til gjentagelse, de hadde god smak og de bløtkokte var virkelig bløtkokt. Men nå var det bare 2-3 egg i bollen, de hadde også ødelagt skall og var kalde. De bløtkokte var blitt hardkokt og smakte derfor ikke noe særlig.
I løpet av tiden vi satt ved frokosten ble det ikke fylt på nye egg. Ikke bra!
Det var også nesten tomme fat med pålegg, det samme med fruktfatene.
Men smootien og cortadoen var i alle fall like bra som dagen før.
Vi spiste ca 0930 så det var ca 1 time til serveringen stengte. Skjerpings!
Spaavdelingen
Spaavdelingen er på ca 2000 kvm og fordelt på 2 etasjer.I tillegg til Magic Circle, behandlingsrom og bassengområde er det også treningssal hvor man kan trene på egenhånd eller delta på fellestimer.
I sparesepsjonen i 2. etg kan man bestille timer og handle Decleorprodukter, badeshorts fra Moods of Norway, smykker og litt annet også. Hotellet har også egen nettbutikk hvor produktene kan bestilles.
Magic Circle er et konsept med forskjellige spaopplevelser man gjennomfører på egenhånd, for eksempel finsk sauna, tyrkisk dampbad, ulike dusjer, kneippbad (fotbad med vekselvis 8 grader kaldt vann og 38 grader varmt vann), tilsammen 11 forskjellige “stasjoner”. Underveis finner man fat med oppskåret frukt og også dispensere med vann. Det koster kr 195, å benytte dette tilbudet.
I sparesepsjonen kan man også kjøpe såkalt Magic Circle Kit som består av 7 ulike produkter fra Decleor som skal brukes mens man går gjennom Magic Circle.
Her kan du lese mere om Magic Circle.
Man kan selvsagt også kjøpe ulike spabehandlinger som for eksempel ansiktsbehandlinger, massasjer, innpakninger, voksing og mye mer. På hotellets nettside kan dere lese mer om de ulike behandlingene. Selv prøvde vi ansiktsbehandling og klassisk massasje. Begge deler var absolutt bra og kan anbefales.
Spaavdelingen tilbyr også en spasuite hvor to kjærester, venner, søstre el.l. kan få behandling samtidig. Her er det også et stort badekar man kan synke ned i.
Poolavdelingen i 1. etg er også en opplevelse å få med seg. Det er flere basseng man kan velge blant, et stort man kan svømme i og som har boblebasseng, eller nærmest en bobleseng i et hjørne. Behagelig temperatur.
Det finnes også jacuzzi både innendørs og utendørs, et varmt basseng med 56 grader og et basseng med sterk strøm. Sauna finnes her også.
Jeg vil nok benytte meg av Son Spa igjen, men sannsynligvis bare som dagsbesøkende. Det er i alle fall helt uaktuelt med 2 overnattinger pga tilbudet i restauranten. Og dersom jeg skulle hatt en overnatting her ville jeg nok valgt suite.
Helhetlig sett er Son Spa et velfungerende hotell med meget bra spaavdeling, men med en restaurantavdeling som ikke fungerer optimalt. Her er det forbedringspotensiale.