Londontips

Londoncollage2Denne påsken valgte vi å reise noen dager til London. Det var mange år siden sist og vi hadde nettopp vært på en lang reise i Asia så vi orket ikke reise så langt.

Vi hadde bestilt hotellrom gjennom booking.com på 4-stjerners hotellet Shaftesbury Premier London Hyde Park. Ut fra beliggenhet, bilder og omtale virket det som et perfekt valg. Det viste seg imidlertid at hotellet var noe helt for seg selv, dette kan dere lese om i denne anmeldelsen vi har skrevet på Tripadvisor og i dette innlegget på den andre bloggen min. Imidlertid fikk vi nytt rom og hotell så det ordnet seg for oss etter 1 døgn, noe det ikke gjorde for alle gjester. Mitt råd er: IKKE BESTILL PÅ DETTE HOTELLET!

Om du vil sammenligne hotell og få litt mer info vil jeg på det sterkeste anbefale at du tar turen innom nettstedet Bestehotell.no.. Her får du en rekke tips om ulike hotell, beliggenhet og priser.

Jeg hadde bestemt meg for en del ting jeg skulle gjøre i London denne gangen, mesteparten hadde selvsagt med mat å gjøre. Jeg skulle besøke Books for Cooks og Spice Market i Notting Hill og jeg skulle besøke The Tea House i Covent Garden. Potensielle andre steder å besøke har jeg samlet på en Pinterestboard som dere kan se HER. Jeg kommer til å bruke den boarden ved fremtidige besøk og jeg vil også fylle på den etterhvert.

Første besøk var Books for Cooks. Vi tok banen fra Paddington til Landbroke Grove, Hammersmith and Cityline. Det tok ca 5-10 minutter å gå fra Landbroke og opp Portobello Road til 4 Blenheim Crescenth.

IMG 0765

Books for Cooks er en herlig liten butikk med en helt enorm mengde kokebøker fra hele verden. Innerst i lokalet er det en liten kafe hvor de serverer forskjellige småretter. Jeg fant også kokeboken til Bobby Chinn som jeg kjøpte på restauranten hans i Saigon for noen uker siden.

IMG 0767

IMG 0769

To nye kokebøker ble med hjem i kofferten. Som vanlig også diverse krydder fra The Spice Shop som ligger rett over gaten for Books for Cooks.

Siden jeg er veldig glad i te og har mine favoritter måtte jeg også innom The Teahouse i 15 Neal Street i Covent Garden. Dette er også en herlig butikk med et kjempeutvalg av de beste teblandingene i verden. Her var det virkelig vanskelig å bestemme seg. Jeg gikk rundt og snuste på ulike tesorter helt til mannen min ble litt for utålmodig. Det ble en god del ulike tesorter med hjem selvsagt.

IMG 0776

IMG 0778

Og når vi først var i Covent Garden tok vi også en tur innom The Tea Palace i The Covent Garden Marked. Det er også en herlig tebutikk, men ikke så sjarmerende som The Teahouse.

IMG 0800

IMG 0795

Det er også obligatorisk å ta en tur innom Harrods når vi først er i London. Men nå er det, som nevnt, mange år siden sist og vi har sett relativt mange flotte varehus i løpet av disse årene. Når det gjeder gourmetfloor så synes jeg nok at KaDeWe i Berlin er en del flottere enn Harrods.

I London, som i andre storbyer, er det alltid en del spesielt å observere. Utenfor Covent Garden Marked var det for eksempel utstilt 200 ulike dekorerte kjempeegg fra Faberge Big Egg Hunt. Poenget var å være med i en konkurranse i tilknytning til disse eggene, premien var et Faberge-egg til en verdi av 100 000 pund. Overskuddet ville gå til Unicef såvidt jeg husker.

Londoncollage3

Egget over til høyre består av bare mynter, ganske flott.

IMG 0809

Min kjære “fotografektemann” har alltid kameraet klart

Vi spiste også godt, slik vi alltid gjør når vi er ute og reiser. Denne gangen hadde vi plukket ut et par asiaiske og bestilt bord. Vi var meget godt fornøyd og kan asolutt anbefale disse restaurantene:

Patara Soho i 15 Greek Street er en thailandsk restaurant som hadde praktfull mat. Her spiste jeg lammeskank i curry som smakte deilig. Den skal jeg definitivt prøve å gjeskape her hjemme. I tillegg spiste jeg favorittsuppen min, Tom Kha Gai. Jørn spiste tom yum goong, den kjente rekesuppen, og Chicken green curry, begge deler falt absolutt i smak.

Vi hadde også lyst til å spise indisk og hadde bestilt på Zayna i New Quebec Street. Også her var maten deilig og jeg anbefaler alle som liker indisk å prøve denne restauranten.

Ellers kommer man jo heller ikke unna et eller flere pub-besøk i London så jeg drakk min cola mens Jørn koste seg med et eller annet favorittøl.

Londoncollage4

Kjempekoselig med en Londontur igjen, så nå varer det nok ikke så lenge før vi tar en ny tur.

IMG 0788

IMG 0819

Print Friendly, PDF & Email

2 Comments on “Londontips”

1. Hei, Torill! Flott blogg. Fant bloggen din da jeg søkte på Beef wellington. Det er jo så få som lager det, så jeg ble så glad da jeg fant oppskriften din. Den skal prøves ut i morgen:) Jeg ble jo nå ekstra glad når jeg så dette London-innlegget! Jeg skal til London om to-tre uker, og disse tipsene kom godt med. En ting jeg spesielt har lyst til å gjøre er å besøke Jaime’s restaurant. Du skriver at det ikke er dyrt, men kan jeg få spørre deg om prisen? Og kan du anbefale noen gode retter? Var det vanskelig å finne fram?

2. Hei My! håper Wellington smakte :o) Men jeg skjønner ikke helt det med Jamie, vi besøkte ikke restauranten hans. Tror ikke det er blant de dyreste.
    Håper du får et flott opphold i London.