Paris for alle

CC6A1869 1F06 4BE2 B1D4 2D96B9DE676C

Kjære Paris! Takk for at du finnes og for at du har så mye å tilby. Hver gang jeg besøker Paris opplever jeg noe nytt, enten det er tilsiktet eller ikke. Plutselig ligger det der – rett foran meg. Det kan være noe jeg har lest om i en roman, sett i en film eller noe fra historiebøkene. Jeg oppsøker selvsagt steder jeg har bestemt meg for å besøke, men utenom det så bare finnes det der,  på hvert gatehjørne er det et eller annet jeg ikke har opplevd tidligere.

Men tilbake til turen som vi hadde ca 3 uker etter turen til Rue de Charonne. Denne gangen flyttet vi oss ned til Seinen og Isle Saint Louis, et fantastisk koselig område i arr 4. Vi hadde vært der tidligere, men ikke bodd her. Nå fikk vi anbefalt hotell Jeu de Paume av Vibeke Montero som driver bloggen Borte Best. Takk, Vibeke, dette er et hotell skreddersydd til meg. Vi har faktisk bestilt overnatting der i mai 2023 også.

Etter å ha reist rundt i verden gjennom mange år har jeg selvsagt bodd på mange typer hotell, og smaken min har endret seg gjennom årene også. Store luksushoteller med all verdens tilbud var toppen en gang, men disse hotellene eier ikke personlighet synes jeg. Men små 4 eller 5 stjerners hotell med historie veggene, gjerne familiedrevne, alle nødvendige tilbud, fabelaktig service – ja det er disse hotellene jeg leter etter nå. Og hotel Jeu de Paume er akkurat et slikt hotell og jeg elsket det fra jeg kom inn døren. Det er familiedrevet og de ansatte er enestående i alt de gjør. Det er ikke noe billig hotell, men heller ikke blant de aller dyreste.

Det er også utrolig hyggelig å bo på Isle Saint Louis, små, trange gater, morsomme, små butikker, gallerier, barer og spisesteder. Jørn som elsker fargerike klær måtte selvsagt innom noen av butikkene.

BC3B2A32 856F 4BDE 81FB 744386CB42EB

Når man bor på Øya bor man midt i Paris, dvs at man kan gå til mange av de mest kjente severdigheter i byen; Notre Dame, Louvre, Bastillen, Luxembourghagen, Champs Élysées, Marais og mye annet.

På hjørnet nedenfor hotellet vårt , ved broen over fra Saint Louis ligger det flere barer og restauranter, en av dem ble nærmest vårt stamsted. Her stoppet vi når vi kom hjem om kvelden for å ta et glass før leggetid, her spiste vi frokost og lunch innimellom og en gang spiste Jørn og jeg middag der også.  Le Flore en l’ille  er virkelig en perle, alt er bra der. Det var faktisk på den restauranten vi spiste best mat denne gangen, hvem skulle trodd det? Det er ingen billig fortaus-café, middag for Jørn og meg i overkant av 200 Euro er ikke blant det billigste man kan finne, men kvaliteten er virkelig bra.

Nightcap hver kveld

IMG 4434

216B3C3E EBFE 49B2 AD75 CDD730E3562D 1 201 a

980B57D0 1514 4387 8E1E B8F87C54A718

Ofte frokost her

BB97A65F 0BFF 4810 8EAD 08B29F12050A

Og denne turens beste middag

2B77EE00 C68B 4BCA 8C70 2F6B9B50934B 1 201 a

F988B817 B46E 46A8 8395 7BA02386A2D6 1 201 a

Jørns dessert, ikke min

C71857E5 1B30 4909 AD24 36EEA00D6A3F 1 201 a

Når det gjelder restauranter vil jeg også nevne en av de gamle og tradisjonsrike; nemlig La Coupole. Her vanket de alle sammen fra gullalderen, Josepine Baker åpnet restauranten og mye har skjedd her, den lever godt på gode, gamle dager. Det er en flott restaurant også, men jeg må få si at her er kvaliteten på maten elendig !  Vi bestilte det største skalldyrfatet, men det var knøttlite i forhold til det vi pleier å få andre steder, skalldyrene var tørre (god østers), og det andre vi bestilte gidder jeg ikke nevne en gang. Dårlig! Hyggelig service og god champagne var det i alle fall. Men ikke gå hit og tro dere vil få god mat!

23C08597 7FC5 4785 8421 C6DD9631B9AE 1 201 a

Men det er andre tradisjonsrike restauranter som ikke bare lever på gode gamle dager. Både Café de Flore og Les deux Magots er to steder som har fulgt med i tiden og forstått at kvalitet og service må være på topp hver dag. Jeg er veldig glad i begge to og besøker dem hver gang jeg er i Paris. Her er det nydelig mat og god service. Jeg har skrevet om dem i de fleste Paris-innleggene mine så jeg dropper det her, men legger ved et par bilder

9C2F0776 60FD 42FD 9A9E 41DF05478872 1 201 a

107B79E4 4602 4137 8E21 81CE71FA7F59 1 201 a

Begge disse restaurantene ligger i  i St Germain-området, ca 30 min gangavstand fra  Isle Saint Louis.  Vi passerer Notre Dame på veien dit. Katedralene er nå under oppussing etter brannen 15.april 2019, og store deler av den er tildekket. Det er også oppslag som viser gangen i oppussingsarbeidet og mye mer.

Plassen foran kirken brukes nå ofte til messer og utstillinger

IMG 4217

531BFFA4 F8B3 416D 9F3A 526A13B58E1A 1 201 a

9580D9A5 BE00 4A17 93FC 8CAB08CE2578 1 201 a

Shakespeare and Company  er en institusjon i Paris, og ofte omtalt som en av de mest berømt bokhandlerne i verden. Det er virkelig en helt unik plass og det frydet i alle fall meg å lese mer om den.

IMG 4676

Den ble først åpnet i 1919 i Rue de l’Odéon hvor den lå frem til 2. verdenskrig, da ble den stengt av tyskerne og eieren, Sylvia Beach, ble fengslet. Den ble gjenåpnet i 1951 av George Whitman og drives nå av hans datter Sylvia Whitman (oppkalt etter Sylvia Beach) . Bokhandelen spesialiserer seg på engelsk litteratur og i mellomkrigstiden var den sentrum for den angloamerikanske kulturen i Paris. Forfattere som James Joyce, Ernest Hemingway og Ezra Proud var fast inventar der

Denne bokhandelen har gjennom årene også dukket opp i en rekke filmer, blant annet Julie og Julia når Julia Child leter etter en fransk kokebok skrevet på engelsk. Den dukker også opp i min favorittfilm Midnight in Paris

Dette er ikke bare en bokhandel., det er også et slags herberge med 30 små kott langs veggene i 2. etg, beregnet på håpefulle forfatterspirer uten penger. De betaler for oppholdet ved å jobbe i bokhandelen noen timer/ dager.

Jeg anbefaler alle et besøk hit, det er flere koselige caféer utenfor så man kan jo kombinere lunch med et besøk i bokhandelen. Vær OBS på at det alltid er kø utenfor..

Adressen er 37 Rue de la Bûcherie (Rett ved Notre Dame)

Et annet flott område jeg vil anbefale er Marais.

F16691C7 9DA4 4401 86EA 3AF9A7035BDA 1 201 a

Marais ligger bare ca 20 min gange fra Øya. Marais er et av de eldste distriktene i Paris, og en bydel alle bør få med seg. Bydelen har ingen store attraksjoner, men smale, trange brosteinsgater, morsomme og spesielle butikker, gode restauranter og mye mer. For alle som er interessert i vintage er Marais et paradis, her er nemlig en av Paris’ største og beste vintagebutikker.

Her er det fantastiske konditorier, jeg får vann i munnen av bare å se i vinduene. Her er det spesialbutikker for det meste, vi pleier å kjøpe ny forsyning av Kusmi-te når vi er her. De har veldig bra utvalg og god service. Det er også mange gode restauranter her.

82A831A5 1DCE 4889 893E 1974297C9DB1 1 201 a

På 1600-tallet var Marais et meget fasjonabelt strøk og flere formuende familier hadde leilighet eller bygget hus her. Victor Hugo bodde også her og skrev Les Miserables mens han bodde her.

Området har også vært byens jødekvartal og det er fremdeles mange butikker og kosherrestauranter der. Jeg synes det er koselig å sitte på en fortauscafé og se på folkelivet, det er alltid utradisjonelle mennesker som vandrer rundt i gatene med de herligste klær og hatter. Man blir i godt humør av å observere så mange festlige og utradisjonelle folk.

Jeg kan godt tenke meg å bo i Marais ved neste Paris-besøk, men det får vi ta nærmere stilling til senere. Vi har jo allerede bestilt for mai 2023 på samme hotell som denne gangen.

I sommer skal vi feriere i Norge, men i september blir det nytt besøk i Frankrike, da blir det cruise.