Fiskekrogen – best i Lofoten?

Fullsizeoutput 455f

Fiskekrogen i Henningsvær er antagelig den beste restauranten i Lofoten,  i alle fall er den blant de beste. Vi hadde 3 overnattinger i Henningsvær og spiste middag her 2 ganger og en gang hadde vi lunch. Vi så det var flere gjengangere der. Andre gang vi var der ble vi gjenkjent og tiltalt ved navn, sånt er koselig.

Fiskekrogen består av en restaurantdel, en bar, Bar Nord, og 2 rorbuer. Den har kun åpent i sesongen, det fant vi ut i fjor da vi skulle spise der og fant ut at den hadde stengt for sesongen dagen før. De har også for det meste sesogarbeidere, vi møtte kun svenske og en tysk servitør. Sånn var det på de fleste stedene vi besøkte.

Vi spiste lunch her dagen vi kom og var imponert over både utvalg og kvalitet, bare se Lunchmeny.

Vanskelig å bestemme seg når det står så mye godt på menyen, men valget falt på kveiteburger og fish’n chips. Største fiskeburger jeg har sett. Maten smakte helt utmerket.

IMG 4781

Vi gikk selvsagt tilbake for å spise middag om kvelden og ble heller ikke skuffet da.

Til forrett valgte Jørn blant annet den berømte fiskesuppen deres, og jeg tror dette er den beste fiskesuppen jeg har smakt. Jeg valgte torsketunger som smakte helt OK, men jeg har smakt dem bedre.

Fullsizeoutput 456b

Fullsizeoutput 456a

Til hovedrett valgte jeg urtebakt kveite i blåskjellsaus med potetkake. Den smeltet nesten i munnen og smakte hav, akkurat slik den skal. Potetkaken var en smule salt, men bortsett fra det var dette en helt nydelig rett.

Fullsizeoutput 456c

Jørn valgte pannestekt uer i skalldyrsaus som også var fantastisk god. De kan virkelig fisk på denne restauranten!

Fullsizeoutput 456d

Til dessert valgte vi å dele en sjokoladefodant med brunostis, smeltet karamell og bringebær. Dette var absolutt helt fabelaktig, og det sier jeg som slett ikke er noen sjokoladeelsker.

Fullsizeoutput 456e

Dagen etter valgte jeg sashimi til forrett mens Jørn ville ha fiskesuppen på nytt.

Fullsizeoutput 456f

Jeg valgte også kveiten på nytt mens Jørn ville smake på lofotlammet deres. Lammet var en variasjon hvor man fikk både lammefilét og hjemmelaget lammepølse. Helt superb dette også.

Fullsizeoutput 4570

Det er lite å utsette på maten på Fiskekrogen, blodfersk fisk – rett fra havet og opp i panna. Det blir jo ikke bedre og ferskere enn når man sitter midt i matfatet og spiser.

Men jeg reagerte på servitørenes mangel på produktkunnskap, den var totalt fraværende. Jeg håper dette skyldes at det var helt i starten av sesongen. En av servitørene fortalte at dette var hennes andre dag på jobb. Jeg håper dette bedrer seg i alle fall.

Jeg er nysgjerrig på mye når det gjelder både råvarer og tilberedning og spør og graver. Her var imidlertid svaret «Det vet jeg ikke, men jeg skal spørre på kjøkkenet». Det er fint at de gjør det, men mye enklere og mer profesjonelt om de kan svare selv.

Bortsett fra dette har jeg ingenting negativt å si om Fiskekrogen, lokalet er lekkert, beliggenheten er fantastisk og maten er suveren. Kommer du på de trakter så spis der, men bestill bord i god tid og be om vindusbord 🙂