Koselige og livlige Sopot

IMG 1806

Sopot ligger mellom byene Gdansk og Gdynia og utgjør sammen med dem storbyområdet som kalles Trippelbyen. I høstferien valgte vi å bo noen dager i Gdansk og noen dager i Sopot. Oppholdet i Gdansk kan du lese om HER

Sopot er et populært badested og er kjent for mange spaanlegg. Den har også Europas lengste molo (pir) som stikker ca 600 meter ut i havet.

IMG 1813

IMG 1811

IMG 1862

IMG 1863

Ytterst på moloen er det et par restauranter hvor man kan få seg noe å spise og drikke.

IMG 1864

Den største attraksjonen er nok den lange stranden hvor det kryr av folk om sommeren.

IMG 1861

I sentrum finnes det mengder av kafeer, barer og restauranter, de fleste finner man i gågaten Monte Cassino.

IMG 1843

IMG 1845

Her finner man også en av Europas merkeligste bygninger, Det krokete huset. eller Krzywy Domek som det heter på polsk.

IMG 1831

IMG 1834

Vi hadde valgt å bo på 5-stjernershotellet Sofitel Grand Hotel, det er regnet som et av de beste i byen. Men det jeg liker best er at dette er et gammelt hotell hvor historien sitter i veggene. Mange kjendiser har bodd her, både av gammel og ny dato. Det er ikke billig å bo her, i overkant av 3000 NOK per natt for en juniorsuite som vi hadde. Denne prisen varierer etter når man bor her.

IMG 1808

IMG 1859

Det er ingenting å si på utsikten fra rommet vårt

IMG 1800

IMG 1801

IMG 1802

Rommet hadde alt man har behov for og litt til. Herlige produkter på badet, egen dusj i tillegg til badekar, vidunderlige senger og sengetøy, dockingstasjon, sofagruppe, arbeidsplass osv.

Vi spiste lunch i restauranten en dag og det smakte nydeig. Jeg spiste ikke frokost, men datteren min sa den var utmerket. I baren hadde de stort utvalg av champagne og selvsagt alt av coctails og vin. Det var på ingen måte billig, et glass vin kostet i overkant av 100 NOK.

IMG 1818

IMG 1820

IMG 1829

Jeg vil også fremheve hvor godt vedlikeholdt hotellet er, det er ingenting å sette fingeren på. Og servicen er helt fantastisk. Dette er et hotell jeg vil gi full score, I’ll be back :-).

Vi hadde forberedt oss når det gjelder restauranter her også og første kvelden var vi på Brasseri D’Or som vi hadde fått anbefalt. Dette besøket forbigår jeg i stillhet, men vil bare si at dette er det verste jeg har opplevd av mat i mitt liv. Utdrag av anmeldelsen min på Tripadvisor kan du lese her:

Denne restauranten har hatt meget bra rating på Tripadvisor tidligere, men den siste tiden har den blitt fullstendig slaktet. Vi hadde forhåndsbestilt bord og 7-retters tastingmenu, men var skeptiske etter den siste tidens anmeldelser
Det første som møtte oss var et fullstendig tomt lokale hvor heller ikke bordene var dekket.
Fra første , lille bit av maten skjønte jeg at dette ville bli en matkatastrofe av de sjeldne. Etter å ha fått 4 retter sa vi stopp, dette ville vi ikke ha mere av. Jeg har aldri i mitt liv smakt verre mat, det var ikke egnet til dyrefór en gang. Jeg smakte såvidt på hver av de fire rettene.
Jeg sa akkurat hva jeg mente om maten og spurte hvordan det var mulig å servere noe som faktisk var helt uspiselig. Hele opplegget av uvirkelig – som tatt ut av en skrekkfilm nesten.
 Det er ikke noen overdrivelse at dette er det verste jeg har fått servert i hele mitt liv!

Men kvelden etterpå besøkte vi en annen av restaurantene vi hadde fått anbefalt, Cyrano & Roxane. Denne restauranten er en fransk gastropub som ligger øverst i gågaten, på andre siden av jernbanen, rett etter undergangen.

Her følte vi oss velkommen fra det øyeblikket vi åpnet døren. Innehaveren er en franskmann som flyttet fra Paris til Sopot for 7 år siden og åpnet restaurant. Han var lei av stresset i Paris og hadde funnet roen her sammen med sin kone.

All maten er hjemmelaget fra grunnen av og smaker slik også. Han henter mange av råvarene fra sin fødeby i Sør-Frankrike. Forretten vår, foie gras var hjemmelaget etter en oppskrift fra bestefaren hans. Ved siden av var det hjemmelaget aprikoschutney. Den smakte helt nydelig.

IMG 1852
Til hovedrett valgte datteren min andrconfit som var kokt i 12 timer og skulle være mør som smør. Det var den også 🙂
IMG 1855
Jeg tok Filét Mignon som også var mør som smør og hadde et dekke av sitron og pepper, smakte syrlig og friskt. Nam.
IMG 1853
Desserten var Creme de Catalana som også smakte utmerket.
IMG 1857

Ganske rimelig pris, regningen kom på ca 900 NOK og da hadde vi en flaske rosé ved siden av. Denne restauranten kan jeg virkelig anbefale, god hjemmelaget mat og svært hyggelig vertskap.

Vi synes det var utmerket å kombinere Gdansk og Sopot , så det kan jeg absolutt anbefale. Jeg kan ikke si hvilken av disse byene jeg likte best, de er ganske forskjellige og fine på hver sin måte. Jeg stortrivdes i alle fall og kan absolutt tenke meg å komme tilbake.

Nedenfor kan du se alle bildene i innlegget som et slideshow: