Color Magic – magisk på mange måter

Jeg har reist med søsterskipene Color Magic og Color Fantasy flere ganger. Camilla, datteren vår,  bodde i Tyskland i flere år og vi brukte ofte båtene når vi skulle på besøk. Men vi har også reist på minicruise uten noe annet formål enn å kose oss. Nå er det imidlertid noen år siden sist, så vi hadde lyst på et lite avbrekk fra hverdagen og fant ut at et minicruise var perfekt.

Tidligere har vi bodd i suiter på disse turene, men nå ble det en helt vanlig lugar med havutsikt.

Jeg hadde positive minner fra to av restaurantene ombord, og jeg gledet meg til å prøve dem igjen. Var de slik jeg husket dem eller hadde de tapt seg.

Førsteinntrykket når vi kom ombord var at alt var ryddig og rent og de ansatte smilte fra øre til øre. Lugaren var helt OK, ikke som suitene selvsagt, men bra. Praktisk innredet med skuffer og skap, slik det er på “vanlige” cruiseskip.

Det er flere restauranter ombord, og vi spiste i noen av dem. Vi var også på show en kveld, en helt OK opplevelse.

Oceanic a la Carte

Dette er hovedrestauranten ombord. Den ligger akter i skipet og har en fantastisk utsikt over havet.

Lunch:

Vi startet med lunch i i denne restauranten,  blåskjell på meg og fiskesuppe på Jørn. Blåskjellene var en stor skuffelse, smakløse, oljete og nesten kalde. Fiskesuppen var noe bedre, men den var heller ikke varm nok. Jeg klaget naturlig nok, og kunne fått noe annet, men hadde ikke lyst på. Vi slapp i alle fall å betale for blåskjellene, postivt selv om det egentlig er en selvfølge.

Middag:

Siste kvelden spiste vi middag i denne restauranten og det var noe helt annet enn lunchen dagen før. Velsmakende og lekkert alt sammen. Skal jeg pirke på noe må det være at servitøren ikke hadde særlige kunnskaper om maten.

Min forrett var aspargesfrikasse med kamskjell og shitakesopp, blåskjellkrem og semitørkede tomater Dette var en nydelig rett

Jørn hadde perlehøneterrin med peppersyltet gresskar og paprikamajones, en rett han synes var “ganske god”. Jeg smakte på den og synes den var deilig.

Kveitefilet med karrikremet pasta og fritert selleri var også en god rett. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor de hadde dynget ned den nydelige fisken med tartarsaus. Jeg skrapte den av så godt jeg kunne, den overdøvet fiskesmaken fullstendig.

Skinnstekt uer med vårlig salat, concasse av tomat, petit pois pure og estragonsaus var virkelig en innertier, fantastisk godt.

Manhatten Gourmet

Middag første kveld spiste vi i Manhatten Gourmet (Cosmopolitan Gourmet på Color Fantasy) som er den beste restauranten ombord. De tilbyr en fast 7-retters meny som skifter hver måned. De tilbyr også vinmeny. Ingen av oss orket 7 retter så Jørn gikk for 5 og jeg for 4.

Det er bare en ting å si om maten her, den er nydelig. Det er virkelig gourmet på høyt nivå, og den blir presentert og servert av dyktige og hyggelige servitører. Denne restauranten har ikke tapt seg fra forrige gang jeg spiste her.

Som start på måltidet fikk vi en aperitif med ørretrogn, grønn asparges og litt annet, dette skyllet vi ned med champagne. Nydelig.

Så fortsatte det med:

Hvit asparges med bl.a. trøfler, purre og egg. Denne retten var aldeles praktfull, spesielt synes jeg egget var nydelig. Det var tilberedt ved 63 grader i 1 time, noe som gjorde at konsistensen ble spesiell. Det var ikke brukt sous vide

Kongekrabbe med bl.a. kamskjell, blåskjell og avocadomousse. Dette var også en deilig rett, men for meg var dette den retten jeg likte minst. Men altså, jeg likte den også.

Kveite med nypoteter og skalldyrsreduksjon. Her ble jeg nesten stum, en fantastisk kveite rett og slett. Den var saftig og mør og antagelig den beste kveiten jeg har smakt. Det er brukt ørretrogn her siden kokken mente at den var hakket bedre enn lakserogn.

Og her måtte jeg kaste inn håndkleet, selv om lysten var stor orket jeg ikke mer.

Jørn fortsatte med Oksehaleravioli med consomme og jordskokk, en rett han skrøt uhemmet av.

Så ble ostevognen trillet frem og det var virkelig litt av hvert å velge i fra store deler av verden, bl.a. kortreist  Kraftkar fra Norge og en chevre fra Sør-Afrika.

Etter dette måtte Jørn også kaste håndkleet så vi fikk aldri smakt på desserten som var Bringebærmousse med lakris-is og sitron. Jeg elsker bringebær og jeg elsker lakris så jeg ville så gjerne smakt på det.

Vi synes heller ikke prisen er avskrekkende her, det er tross alt mat i toppklasse vi snakker om

Vi vurderte om vi skulle spise middag her også neste kveld, men jeg ville nødig spise samme meny to kvelder på rad. Jeg spurte om muligheter for å få noe annet, og fikk til svar at de ville komponere en helt ny meny for meg bare jeg sa fra før kl 0100. Det kaller jeg virkelig god service, sånn skal det være! Vel blåst!

Vi tenkte igjennom dette, og fant ut at vi heller ville spise i Ocanic a la Carte for å teste hvordan middagen smakte der også. I ettertid skulle vi ønske at vi hadde valgt Manhattan selv om det var OK mat i Oceanic også.

Vi fikk imidlertid med oss en nydelig solnedgang som dessverre ikke kommer helt til sin rett gjennom et vindu og med “bare” iPhone 5S.

Og regnbuen viste seg også

Mama Bella Pizza

Dette er båtens italienske restaurant og de serverer pizza,pasta og annen italiensk mat. Vi prøvde pizzaen til lunch og synes den smakte helt greit. Den er bakt i steinovn og har ganske sprø bunn, men jeg har smakt bedre pizza i mitt liv.

Jeg må også nevne den gode servicen ombord og hvor hyggelige de ansatte var. Jeg nevnte det også for et par av dem og de trakk fram arbeidsmiljøet som grunnen til det. De kunne ikke få fullrost eieren av Color Line , Olav Nils Sunde, nok og poengterte hvordan de fikk følelsen av at han virkelig brydde seg om dem. Når han var ombord prøvde han å snakke med flest mulig av dem og viste intersse for hvordan de hadde det.

Det underbygger det jeg brenner for, et godt arbeidsmiljø og en god ledelse er gull verdt for trivselen i bedriften!

Vel blåst, Colorline – vi kommer mer enn gjerne tilbake. Da blir det imidlertid 2 middager i gourmetrestauranten.