Herlige Roma – noen tips

Det er ikke sikkert alle er enig med meg når jeg sier at Roma er verdens herligste by, men for meg er den det. I pinsen gjenoppdaget jeg byen etter at jeg ikke hadde vært der på flere år. I en periode var jeg der hvert år, men så ble det andre marker som skulle pløyes. Nå er jeg omsider  tilbake. Denne gangen bodde vi i Trastevere for første, men ikke siste gang. Her er det færre turister og et mer “ekte” miljø enn det er inne i byen. Dessuten er det ikke så langt å krysse Tiberen verken med buss, trikk eller til fots.

I dette innlegget vil jeg komme med noen tips til deg som planlegger Romatur.

Denne gangen bodde vi på et boutiquehotell litt i utkanten av Trastevere, San Francesco. Det er ikke noe luksushotell, men har det som trengs + et aldeles strålende personale som gjør alt for gjestene. Det er bra og kostnadsfri wifi på alle rom. Hotellet har også takterrasse med flott utsikt over byen. Hvis du skal bo her så be om å få rom med to separate senger, de er litt større enn rom med dobbeltseng. Det kan også være smart å be om et rom som ikke vender mot gaten. Jeg kan absolutt tenke meg å bo her igjen.

IMG 3786

Et annet hotell jeg har lyst til å prøve fordi jeg har hørt mye positivt om det er Hotel Santa Maria. Det ligger i et ombygd kloster litt lenger inn i Trastevere, rett ved det kjente torget Piazza Santa Maria i Trastevere. Dette hotellet er litt dyrere enn San Francesco.

Hotell Donna Camilla Savelli ligger også i et ombygd kloster og er en god del dyrere enn de to andre. Men det er også et nydelig hotell med 2 hager som bugner av blomster. De har også en takterrasse med utsikt over Roma.

I Trastevere er det også flere andre hoteller selvsagt, så det er bare å velge og vrake.

Når det gjelder restauranter er tilbudet ikke bare stort, det er helt enormt.

En enkel restaurant som har den beste pizzaen jeg har smakt er Carlo Menta. Jeg smakte ikke på noe annet der, men pizzaen gjør at den helt klart er verdt et besøk. Bunnen er tynn som flatbrød, akkurat slik jeg foretrekker.  Ligger ikke langt fra torget Piazza Santa Maria. Veldig billig mat.

NewImage

Sabatini in Trastevere ligger på Piazza Santa Maria in Trastevere og er en bra restaurant, en god del dyrere enn Carlo Menta. Men maten der smaker godt selv om jeg har smakt bedre. Omgivelsene er nydelige, her ligger blant annet en av de eldste kirkene i Roma, Santa Maria in Trastevere.

Jeg vil også anbefale Da Fabizio i Via di Santa Dorotea 10, Trastevere. Dette er en mann og kone-restaurant, og maten er meget bra . Pasta med sopp og svart trøffel er signaturretten deres, og “dagens” er alltid velsmakende. Prismessig midt på treet. Restauranten har ikke uteservering så det er nok en ulempe på en varm sommerdag (i alle fall for oss nordmenn). Ellers ser jeg at meningene om restauranten er delte på Tripadvisor, men det er de jo alltid.

Ditta Trinchetti i Via della Lungaretta 76, Trastevere er også verdt å prøve. Den ligger midt mellom mange andre restauranter og kan være litt vanskelig å få øye på så det gjelder å ha øynene med seg. De serverer kreativ mat, ikke bare det de serverer overalt ellers. Ta en titt på spisekartet deres. Ulempen er at de bare har 2 bord utenfor, og de kan ikke reserveres. Sjansen er stor for at du må spise inendørs, men det er det verdt.

La Taverna dei Fori Imperiali fikk jeg ikke spist på denne gangen, men den skal testes ut neste gang. En av favorittrestaurantene til Woody Allen og Robert de Niro som spiser her når de besøker Roma. Ganske rimelige priser, sentralt.

Rett ved Pantheon, på Piazza Ignazio, ligger en liten perle av en restaurant, La Cave di St Ignazio da Sabatino. Her spiste jeg en av de beste Spaghetti Vongole jeg har spist noen gang. Gleder meg allerede til jeg skal tilbake. Prisene er midt på treet.

IMG 3871

I Roma bør man selvsagt også spise is, det mangler ikke på tilbud. Felles for isbarene er at de har god is. Den eldste isbaren i Roma, Gilotti, ligger rett ved Parlamentet og har eksistert i over 100 år.

IMG 3874

Her er det alltid kø – langt ut i gaten. Man betaler for isen hos en sur dame innenfor døren og så køer man seg frem til diskene, leverer kvitteringen og sier hva slags is man skal ha. Jeg for min del synes dette ble en smule slitsomt, ikke synes jeg isen var noe spesielt heller. Så jeg anbefaler heller å kjøpe isen et annet sted. Men det var flotte lokaler og det var også en restaurant ved siden av med stor ismeny.

IMG 3875

Hva annet bør man gjøre en deilig dag i Roma? Jo, man MÅ sette seg ned ved Pantheon med et glass med noe godt i, for eksempel Spritz. Man må gjøre akkurat det samme på Campo dei Fiori og på andre koselige plasser, og koselige plasser er det mange av. Dette er faktisk noe av det koseligste jeg vet, sol, folkeliv, stemning, gode gatemusikanter og Spritz.

IMG 3869

IMG 3782

Eller hvorfor ikke gå på marked? Hver søndag er det stort marked i Trastevere, Porta Portese-markedet. Det åpner kl 0800 og stenger kl 1400, og har massevis av secondhand, antikviteter og krimskrams av forskjellig slag. Her er det stor prutehøyde. Jeg har vært der tidligere, men droppet det denne gangen.

Jeg trives mye bedre på matmarkeder og var innom markedet på Campo dei Fiori, her var det mye nam, masse lokale produkter. Kan absolutt anbefales.

IMG 3859

IMG 3864

IMG 3866

Hvis det er messe på Petersplassen mens du er der kan det være verdt å få med seg. Det er ikke akkurat dagligdags for oss å oppleve paven tale til rundt 250 000 mennesker, det er litt færre på våre gudstjenester mener jeg å huske.

IMG 3851

IMG 3847

IMG 3838

På kveldene er det selvsagt alltid hyggelig å kose seg med god mat og drike, men det er også flott å kunne gjøre noe annet en eller flere kvelder. Selv er jeg glad i opera og vi valgte det en av kveldene. Denne gangen valgte vi rett og slett en kveld med operasvisker. Forestillingen var i et gammelt og erverdig teater og utøverne var fabelaktige. Dette kan absolutt anbefales og hotellene skaffer ofte billetter.Skal man se en ordinær operaforestilling må man som regel bestille online lang tid i forveien.

IMG 3805

IMG 3796

IMG 3811

IMG 3813

Om man ikke har vært i Roma tidligere så er det jo “en del” attraksjoner som bør besøkes, og det er mange muligheter for det. Som i alle andre byer er det tuistbusser, eller man kan velge en mer temabasert sightseeing i en liten gruppe. Man kan selvsagt også vandre rundt på egenhånd med guideboken i hånden.

Siden Jørn og jeg har vært i Roma flere ganger og besøkt både de kjente og mindre kjente severdighetene tidligere, gikk vi nå bare rundt og koste oss uten å ha noe spesielt program. Det ble selvsagt noe shopping, det er ikke til å unngå å bli litt shoppinggal i blant annet  Via Condotti, enten det dreier seg om vindusshopping eller reell shopping.

I høstferien har jeg håp om å reise til Roma igjen, denne gangen på den årlige mor- og datterturen vår. For meg er det ingen byer som kan måle seg med Roma, det er rett og slett verdens herligste by.