Alba Como Italia Ligurien Lucca

august 5, 2012 at 11:46 am

Nord-Italia sommeren 2012

Italia1

Også sommeren 2012 har ferien gått til Nord-Italia, denne gang til Lucca i Toscana, Sestri Levante i Ligurien, Alba i Piemonte og Como i Lombardien.

Om mulig har årets ferie vært enda bedre enn tidligere års Italiaferier, den har vært veldig variert med hensyn til både byene vi besøkte, overnattingsstedene og hva vi fylte dagene med.

Vi fløy til Milano og plukket opp leiebilen som vi leide gjennom Europcar, det gikk raskt og greit. Satte deretter kursen mot Lucca som vi nådde etter 2,5 timer. Det gikk greit å finne hotellet takket være GPS’en som vi hadde med hjemmefra.

Vi bodde på 4-stjerners hotellet hotell Ilari, et meget bra hotell innenfor bymuren og midt i det historiske Lucca med sin renessansebebyggelse. Dette hotellet anbefales på det varmeste både når det gjelder beliggenhet og komfort. Det er ikke blant de billigste, men absolutt verdt prisen.

Italia2

Lucca er en musikkby, Puccini er født her og arbeidet som organist i en av kirkene. I Lucca er det operafestival hvert år og ellers klassiske konserter hver eneste kveld hele året. Vi var så heldige å få billetter til en konsert og koste oss i selskap med dyktige operasangere og musikere som fremførte kjente arier av Puccini, Verdi og Mozart i samme kirke som Puccini hadde vært organist i.

Italia3

Første kvelden spiste vi på restauranten Pasquale som vi hadde funnet på Tripadvisor og syntes så bra ut siden den var rated som nr 3. Men hvordan den har havnet så høyt begriper jeg ikke! Elendig service, en merkelig eier, ukoselig lokale og mat midt på treet falt absolutt ikke i vår smak. Dagen etter valgte vi å spise på Antigua Osteria som lå  ganske nærme hotellet vårt. Dette var virkelig en koselig restaurant, nydelig innredning ute og inne og koselig betjening.

Italia4

Fra Lucca reiste vi til Sestri Levante hvor vi har bodd før og likt oss godt. Forrige gang bodde vi på et slottshotell som var litt usentralt i forhold til sentrum. Denne gangen valgte vi å bo midt i sentrum på det fasjonable hotellet Il Due Mari.

Dette er virkelig et herlig hotell, man kjente nesten at historien satt i veggene fra den gang de rike og berømte bodde her. Det var nok noen av dem her nå også tror jeg. Praktfulle hager, badeanlegg med basseng, strand, restauranter og ansatte som visste hva service er. Dette hotellet anbefales på det sterkeste, verdt hver krone det kostet.

Siden vi har bodd i Sestri tidligere kjente vi til flere av restaurantene. Vi valgte å spise 2 kvelder på favoritten vår, Balin Cuisine. I år som i fjor var maten utsøkt og innehaver + servitør like hyggelige som tidligere. Skal du Sestri Levante må du for all del få med deg denne herlige restauranten.

Italia5

Italia6

IMG 0073

Mens vi var her valgte vi også å reise på båttur i Portofinobukten, dette kan absolutt anbefales. Man kan kjøpe en rundtur hvor man for eksempel kan gå i land på et av stoppestedene og bli med neste båt hjem eller være med samme båt hele tiden. Vi stoppet på et pussig lite sted, San Fruttuoso, som ikke består av noe mer enn et kloster, et tårn og et par cafeer + badestrand. Eneste måten å komme hit på er sjøveien.

IMG 2001

IMG 2010

Portofino ble også besøkt, lekegrinden for de rike og berømte. Her lå det en del yachter på størrelse med cruiseskip nesten. Ellers lå designerbutikkene side om side med champagnebarene på hele havnepromenaden. Byen er vel verdt et besøk, men jeg ville ikke bodd her over flere dager.

IMG 2030

IMG 2041

IMG 2037

IMG 2027

Fra Sestri kjørte vi videre til Alba i Piemonte. Vi har vært i Piemonte tidligere og også besøkt Alba, men ikke bodd i denne byen. Nå hadde vi valgt å bo på Hotel Langhe, først og fremst fordi det hadde svømmebasseng og fordi det hadde god rating. Hotellet var en perle, og hadde verdens hyggeligste innehaver, Nicolas. Den eneste ulempen med hotellet er at det ligger et stykke fra sentrum slik at man enten må ta taxi eller spasere 40 minutter for å komme dit. Noen foretrakk å spise på hotellet på kveldene, men vi foretrekker litt mer liv og røre rundt oss.

Italia7

IMG 0877

Siden Alba tilhører Piemonteregionen så er det jo naturlig å legge inn vingårdsbesøk. I fjor konsentrerte vi oss om Barolo,i år ble det Barbaresco. Vi besøkte den lille koselige vingården Cascina delle Rose etter anbefaling av en norsk vinimportør. Husets sønn, Ricardo, tok seg av oss på beste måte og vi smakte og spyttet på en rekke ulike viner, noen ble også innkjøpt.

Italia8

Vi hadde bestilt bord på 2-stjerners restauranten Piazza Duomo lenge før vi reiste fra Norge, og vi hadde store forventninger da vi gjorde vår entre. Og besøket oversteg alle våre forventninger, omtrent 35 retter med små og store fantastiske kreasjoner var en opplevelse av de sjeldne. Dette er uten tvil den største restaurantopplevelsen i vårt liv, og skal dere til Alba må dere absolutt bestille bord her. Jeg garanterer en kjempeopplevelse. Prislappen ble på ca 6000 NOK, omtrent det samme som man må betale på Maaemo i Oslo eller Noma i København. Jeg vil skrive et eget innlegg om denne restauranten senere.

IMG 2060

Siste stopp på rundturen var idylliske Como ved Comosjøen.Her hadde vi bestilt superiorrom på hotel Barchetta Exelcior, et av de beste i byen. Ingenting å si på beliggenheten – midt på det største torget i byen med panoramautsikt til sjøen. IMG 0882

IMG 0254

IMG 2097

IMG 0114

IMG 0907

IMG 0890

IMG 0841

Båttur på Comosjøen er noe av det man MÅ gjøre mens man er der, så vi valgte den største rundturen. Disse turene er basert på at man kan gå av og på som man ønsker. Vi reiste kl 0900 på morgenen og var hjemme igjen ca kl 1900, men da hadde vi vært i land både i Belaggio og Varenna. Begge disse byene er utrolig vakre og er absolutt noe man må få med seg på turen.

Det er ufattelig vakkert rundt Comosjøen, hele kysten er krydret med idylliske landsbyer, flotte hus og slott for de rike, diverse kirker og små gårder fra bredden og helt opp til fjelltoppene ca 1000 meter over oss. Grønt overalt – pluss strålende blomsterprakt de fleste steder.

IMG 0176

IMG 0148

IMG 0147

IMG 0144

IMG 0143

IMG 0117

Som i fjor har denne ferien vært strålende og jeg ser allerede frem imot neste års sommerferie som selvsagt også vil gå til Italia. Men før det blir det besøk i Bologna i september/ oktober da jeg skal på kokkekurs sammen med min datter. Og jeg håper at vi også kan få til noen flere besøk før neste sommer.

Italia9

Har du lyst til å lese om vår tur til Italia sommeren 2011 finner du Piemonte HER og Ligurien HER. Øvrig stoff om Italia finner du i menyen øverst på siden under Reiser og Restauranter.

Print Friendly

4 Comments

1. Jeg var også i Ligura i år, i en fantastisk liten by som heter Cervo. Verdt å sjekke ut. :-) I Portofino har Berlusconi sitt sommerhus også, det er som en gigantisk festning. Da jeg var i Protofino lå yatchen til Roman Abramovich der, og den er verden største. Den tok omtrent halve bukten.

2. Fint i Ligurien, ja. Har ikke vært i Cervo, men legger meg den på minnet. Neste år har vi tenkt oss rundtur i Toscana igjen. Må en tur til Italia minst 1 gang per år. Nå skal jeg heldigvis tilbake allerede i september – kokkekurs :o)
    Så morsomt med yachten, har vært inne og sett den på nettet. Det er noen som har litt penger for å si det sånn. Den som lå der da vi var der var også vanvittig diger (men mye mindre enn den du så selvsagt). Den vi så var 140 meter lang, og typen hadde visst en til. Jaja.

3. George Castano says:

Absolutely beautiful Lake Como pics. Can you please give me permission to link to your blog on my blog – lakecomoguide.com?