Glimt fra Kenya

For 2 uker siden kom jeg hjem etter en uke på safari i Kenya. Det er ikke min første safari og heller ikke min siste. Safari er en ferieform jeg elsker og som jeg absolutt vil anbefale andre å prøve.

Dette innlegget vil handle litt om mat og drikke siden den tross alt publiseres på matbloggen min, men jeg skriver også litt om andre opplevelser jeg hadde. Det er ingen som reiser til Kenya for matens skyld, det er i alle fall sikkert. Men til gjengjeld har landet så uendelig mange andre ting å by på hvor dyr og naturopplevelser er det viktigste.

Det første måltidet i Kenya denne gangen spiste vi på Rangers. Denne restauranten ligger inne i Nairobi Nationalpark og er veldig afrikansk på alle måter. Er man heldig kan man se dyr ved vannhullet som ligger litt nedenfor restauranten. Her spiste vi alle en kyllingrett som var “sånn passe”.

rangers3

Til sammenligning kan jeg vise et bilde av hva barna på barnehjemmet vi besøkte, spiste. Jeg blir nesten litt uvel når jeg skriver at maten på Rangers var “sånn passe”. Barnehjemsbesøket har jeg tidligere skrevet om HER.

mercy8

Neste dag gikk vi opp i standard og inntok middag på det fasjonable hotellet Stanleys. Her har jeg spist flere ganger før og visste at maten er bra. Prisen nærmer seg norsk nivå, men det er jo slik det er på kjente internasjonale hoteller. Her spiste vi ulike retter og for første og heldigvis siste gang på turen skulle deltakerne betale maten sin selv. Det ble nesten et mareritt og tok uendelig med tid, så gjør ikke det samme hvis du har med deg en gruppe dit.

stanley3

Neste dag kjørte vi til Nakuru Nationalpark hvor vi bodde på nydelige Savora Lion hill Lodge. Dette var  en meget bra lodge hvor vi bodde i små hytter som selvsagt var fullt utstyrt med bad/ toalett osv. Det beste stedet jeg har bodd på i Nakuru og jeg anbefaler det absolutt. Her spiste vi både lunch, middag og frokost og var fornøyd med alt. Som vanlig på lodgene er det stående buffet med varme og kalde retter og utvalget var altså både variert og velsmakende

nakuru1

Vi ble advart mot alle bavianene rundt lodgen som plutselig ville komme inn i hytten hvis vi ikke holdt døren lukket. Et par fra gruppen opplevde dette og ble frastjålet både kaffe og sukker :o))

Ellers er jo Nakuru både et fugle- og dyreparadis som er vel verdt å besøke. Mest kjent er de for sine rosa flamingoer og pelikanene, men de har også de fleste dyrene bortsett fra elefant. Spesielt kjent er de for at de både har svarte og hvite neshorn.

Safaribilder 2011 Uredigert 212

Fra Nakuru reiste vi til Kisumu hvor vi neste dag skulle på båttur på Victoriasjøen. Hotellet Nyanza Club er ikke så gammelt, men veldig slitent. Ingenting er gjort for å bevare det så det blir ikke flere overnattinger der for vår del. Maten er imidlertid OK. Her spiste vi a la carte, og det var ikke akkurat så små porsjoner heller.

mat1

Båttur på Victoriasjøen er like fint hver gang, og soloppgangen er en stor opplevelse..

Bilde 382

De siste årene har sjøen hatt store problemer med en invasjon av vannhyasinter. Dette er en type ugress som forbruker oksygen. Sjøen blir oksygenfattig, og fiskene i vannet vil dø. Innbyggerne er avhengige av fiske til både inntekt og mat, dette fører da til mer fattigdom og mindre mat. Vannhyasinten tetter også igjen mange vassdrag, og det hindrer fremkommeligheten for båtene, noe bildet nedenfor viser.

Sjøen er også preget av Bilharzia som er en parasittsykdom som smittes via ferskvannssnegler. Derfor er det farlig å bade, ta på eller drikke av vannet i Victroriasjøen. Folk som bor rundt sjøen bryr seg imidlertid ikke om dette og både bader i og drikker vannet.

Bilde 505

Bilde 542

Etter turen på Victoriasjøen besøkte vi en skole i byen. Elevene hadde laget et flott program for oss, det var deklamasjon, sang, dans,skuespill og trommekonsert med trommegeniet Kevin. Han er visstnok den mest talentfulle trommeslageren i sin aldersklasse i Kenya. Alle barna var helt fantastiske.

Bilde 594

Omvisning og informasjon om skolen fikk vi selvsagt og vi måtte overvære en fotballkamp mellom 2 av skolens lag. Besøket ble avsluttet med at vi plantet hvert vårt tre som en gave til skolen.

Om kvelden hadde vi barbeque hos en lokal familie hvor det ble grillet lam etc. Kjempegodt alt sammen! Vi fikk også være med på tilberedningen.

cam1

Etter besøket i Kisumu reiste vi til mitt paradis, Masai Mara National Reserve. Jeg vet ikke noe annet sted i verden som er flottere enn Masai Mara. Det er savannen, dyrene, lyset, ja det meste. Vi kom frem tidlig på kvelden og opplevde i løpet av bare et par timer alle Big 5. I tillegg opplevde vi verdens vakreste solnedgang.

Bilde 750

Bilde 772

I Masai Mara bodde vi på en meget bra lodge som jeg kan anbefale på det varmeste, Sarova Mara Game Camp. Her bodde vi i flotte og komfortable telt som i realiteten ikke hadde så mye med telt å gjøre.

Som på de fleste lodger var det buffet her også, men den var variert og velsmakende slik det bør være på steder med såpass høy standard.

Etter to døgn på denne flotte lodgen skulle vi returnere til Nairobi, men på veien skulle vi besøke en Masaistamme.

Vi fikk blant annet se mennenes dans som kulminerer i en slags hoppekonkurranse, hvor den som hopper høyest får avslag i antall kuer å betale i medgift. Sønnen til høvdingen viste oss rundt blant hyttene deres som bestod av 1 rom per familie. Høvdingsønnen fridde til datteren vår, men jeg vet ikke om hun hadde trivdes så godt i en hytte av leire og kumøkk ;o)) Husene blir bygget av kvinnene og holder i 7-9 år før landsbyen må flytte til et nytt sted med kuene sine.

Gutter omskjæres 15 år gamle, og de skal ikke lage en lyd eller bevegelse mens det foregår for å bevise sitt mot. Deretter skal de, ihvertfall i følge tradisjonen, bo i skogen i flere år og lære seg å jakte og drepe en hannløve før de returnerer til landsbyen.

Turen i landsbyen fikk (ikke uventet) etter hvert et mer kommersielt preg etter som guidingen gikk over i hyppigere og hyppigere unike tilbud om å kjøpe diverse masaieffekter.

Bilde 817

Tilbake i Nairobi tok vi inn på Mvuli Guesthouse. Dette er et enkelt bed and breakfasthotell, men kan absolutt anbefales. Hyggelige ansatte og god service.

Middagen inntok vi på Carnivore, verdens største grillrestaurant med plass til 2500 gjester. Når man er i Nairobi er det nesten “obligatorisk” å besøke denne restauranten. Her er det en kjempegrill hvor de griller forskjellig kjøtt, helst viltkjøtt. Så går de rundt med store grillspyd som man kan velge og vrake fra. Maten er “sånn passe”, men det er morsomt å ha vært der. Jeg har nå vært der 3 ganger så nå føler jeg meg i grunnen ferdig med denne restauranten.

Bilde 850

Den siste dagen reiste vi først til en smykkebutikk før vi spiste lunch på Karen Blixens Coffee Garden. Denne koselige restauranten var den opprinnelige jakthytten på Karen Blixens Farm. Her spiste vi a la carte, riktig velsmakende alt sammen, som for eksempel gratinerte østers.

mat2

Etter dette måltidet reiste de fleste på bysightseeing mens noen reiste hjem for å slappe av før hjemreisen. En fantastisk flott safari var slutt.

Denne gangen var jeg reiseleder på turen, men på den neste turen vi har bestilt skal jeg bare være privatperson. I februar 2012 reiser vi nemlig på en ny tur til Kenya og Tanzania. Da blir det safari i Masai Mara i 3-4 døgn, deretter Amboseli og Kilemanjaro og muligens Serengeti før vi flyr til Zanzibar. Gleder meg allerede.