Kulinarisk vandring i Barcelona

I høstferien reiste jeg til Barcelona sammen med min datter, og siden jeg har vært der flere ganger tidligere ville jeg prøve noe jeg ikke hadde prøvd tidligere. En kulinarisk vandring ville jo være midt i blinken tenkte jeg, og slik fant jeg frem til Katrien og hennes “My favourite things”. Det er flere forskjellige culinary walking tours å velge mellom i Barcelona, men ingen av dem virket spesielt fristende synes jeg. De varer også bare 2 timer, og hvor mye kan man oppleve på så kort tid? Katriens turer varer hele dagen og er 100% konsentrert om deltakerene. deltaker2 Hun tar max 10 deltakere for at det ikke skal bli for upersonlig, men datteren min og jeg ønsket en privat vandring. Nå ble vi 3 siden hun spurte om det var OK om en dame fra Australia også deltok, og det var selvsagt greit.

Turen startet med at vi spiste frokost sammen på en granja. En granja er egentlig en bondegård og i gamle dager lå det jo slike gårder inne i Barcelona. Den gangen hadde de kuene i kjelleren og serverte blant annet helt nymelket melk til gjestene. I dag er det selvsagt ikke kuer i kjelleren, men de serverer fortsatt helt ferske produkter fra sin egen gård. Veldig OK å oppleve, jeg visste ikke om at det fantes granjaer i Barcelona.

Etter frokosten gikk vi videre til La Boqueria, det største og flotteste matmarkedet i Barcelona. Der har jeg vært mange ganger tidligere, men det var veldig kjekt å bli fortalt hvor det var best å handle og hva en del “rare” produkter var for noe.

Skjell og annet skalldyr i utallige varianter:bouqueria2

Levende skalldyr, bogavanten (hummer) kom vandrende mot oss :o))

bouqueria3

Saltede og tørkede produkter, for eksempel tynne skiver av tunfisk som egner seg til carpaccio. Et annet spesielt produkt jeg kjøpte var presset tunfiskrogn, det er den som sees øverst til 70 euro per kilo. Smakte på den i går kveld da jeg kom hjem, noe av det verste jeg noensinne har smakt.

bouqueria4

At Spania har verdens beste skinke er ingen hemmelighet. På Bouqueria kan man velge og vrake. Den dyreste pata negraen jeg så kostet ca 190 euro per kilo.

bouqueria5

Hvis ikke dette er verdens beste smooties så vet ikke jeg. Jeg har heller aldri sett større utvalg samlet på et sted. Men pass på at du ikke kjøper det rett innenfor inngangen som vender ut mot Ramblaen, der koster de nemlig 3 euro per stk. Hvis du går litt lenger inn koster de 1,5 og det er nøyaktig samme kvalitet.

bouqueria6

bouqueria7

Hvem husker ikke barndommens markjordbær. Ingenting smakte vel bedre enn det, og dessuten vokste de jo overalt. Nå er det mange år siden jeg har sett det. Men i Spania er det massevis og det er noe jeg alltid kjøper når jeg er der.

Etter besøket på La Boqueria gikk vi videre innover i Barri Gòtic. Stanset for å  ta litt å drikke og få en orientering om gode restauranter etc.

kai2

Vi gikk videre til en vinhandler som hadde mye godt å by på:

vin1

kathrine En herlig ostebutikk, Fromatgeria La Seu, som er eid og drevet av en skotsk dame, Katherine  McLaughlin, ble også besøkt. Denne lille butikken tilbyr Spanias beste oster. De er nemlig håndplukket av innehaveren som har reist over hele Spania og besøkt gårder for å bli kjent med såkalte tradisjonelle ostemakere.

Hun ser det som en slags oppgave i livet og bevare de tradisjonelle spanske ostene.

Ut fra smaksprøvene å dømme så er de absolutt verdt å bevare, de smakte aldelses nydelig.

ost4

Vi var innom et konditori, en sjokoladebutikk og en som laget torrone før vi endte opp i en helt spesiell butikk/fabrikk, El Casa Gispert. De rister sine egne nøtter og kaffebønner, noe de har gjort i siden 1851. Når man kommer inn i denne butikken er det som om man går tilbake i tiden, til 1800-tallet. Butikken har det samme interiøret som da den åpnet for 157 år siden. I lokalet er det en stor ovn hvor de rister nøttene og kaffebønnene. Det finnes ikke noe annet sted i Europa som gjør det på denne måten lenger. Man rister kaffebønnene/nøttene inne i flammene, noe som stiller svært store krav til mesteren. Er man ikke presis så vil nøttene/bønnene bli brent.

I tillegg til kaffebønner/nøtter selger også butikken krydder, olje, eddik, salt, sjokolade etc etc.

nøttemontasje

Vi vandret videre og skulle nå spise lunch hos den noe eksentriske og spesielle skraphandleren, Angel. Angel er altså ingen restaurant, men når det kommer venner og kjente innom så serverer Angel både mat, vin og underholdning i butikken sin. Han har etterhvert fått en meget stor venneskare naturlig nok. Noen kan betale for seg, andre ikke..

angel3

Denne dagen bød han på en kjempetortilla (tortilla de Español) som bestod av 36 egg og over en halv liter olivenolje + poteter og løk. Den smakte fortreffelig.

angel4

Som nevnt bød han også på underholdning

angel5

angel7

angel8

Det er svært vanskelig å finne frem til Angel på egenhånd, jeg ville aldri klart det selv om jeg nå har vært der. Det er ikke noe skilt, ingenting som tyder på at det befinner seg noen skraphandler der. Og hvis man av ren flaks skulle finne frem så er det nok ikke sikkert man hadde fått komme inn heller.kat2

Hvis noen av dere skal til Barcelona vil jeg på det varmeste anbefale at dere tar kontakt med Katrien, hun tilbyr mange forskjellige turer. Og det er jo noe helt annet å ha en privat tur i motsetning til å delta på en vanlig guiding. Dere finner turene hennes på hjemmesiden som jeg har linket til i starten av dette innlegget. Hun kan også skaffe rimelige og koselige overnattingssteder, både rom og leiligheter. Forskjellige turer utenfor Barcelona finnes også, men alt kan leses på hjemmesiden. Ved senere besøk i Barcelona skal jeg helt klart benytte Katrien, hun var et strålende bekjentskap :o))

Dere kan gjerne stille meg spørsmål i kommetarfeltet også.