Lofoten – noe av det fineste Norge kan by på

Lofoten

Lofoten er noe av det vakreste Norge kan by på, det er det vel ikke mye tvil om. Selv om jeg er en ganske bereist person hadde jeg aldri besøkt Lofoten før nå i sommer og etter det besøket er det helt klart at jeg vil reise tilbake.

I dette innlegget kan dere se noen bilder og kanskje få noen tips om overnatting og steder å besøke. Restauranttilbudet kan dere lese om i dette innlegget og i dette.

Vi besøke Lofoten i forbindelse med en reise på litt over 2 uker fra Trondheim til Tromsø med leiebil. Vi valgte å fly til Trondheim og leie bil for å spare litt tid og noen mil i bil. På den måten kunne vi også fly hjem i stedet for å kjøre den lange veien tilbake.

Vi tok ferge fra Bodø til Moksenes, en tur på 3 1/2 time på en helt OK båt. Dessverre ble avgangen vår på morgenen kansellert pga tekniske problemer og det ble 5 timers ventetid i Bodø. Jeg fikk selvsagt shoppet litt da.

På grunn av forsinkelsen kom vi ganske sent til Moskenes, ca kl 1900 og derfra var det i overkant 2 timer å kjøre til Svolvær hvor vi skulle bo. Langt! Vi ville bare komme fram, naturen kunne vi beundre en annen dag. Så etter en ganske kjapp biltur med en liten stopp for å fotografere en regnbue i en vakkert lys kunne vi innlosjere oss på Anker Brygge Rorbuer. Disse kan absolutt anbefales om dere har tenkt dere en tur til Svolvær.

IMG 5110

De er romslige og utstyrt med alt man har behov for med egen kaiterrasse hvor det er grill og utemøbler og utsikt til både fjell og hav.  Det er bra wifi, TV, gode senger , kvalitetssengetøy – kort sagt ingenting å klage på. Vi velger nok de samme rorbuene hvis vi skal bo i Svolvær flere ganger. Men det er mange overnattingsmuligheter der, går du over broen til Svinøya er det også flere rorbuer, Svinøya Rorbuer, men da bor man et godt stykke unna sentrum. Det er flere hotell i sentrum man også kan velge blant, blant annet Thon og Scandic, men selv synes jeg det er stas å bo i rorbu da 🙂 Hotell bor man jo på «overalt» ellers. Man kan også leie leiligheter eller rom, blant annet gjennom Air BnB.

Nedenfor noen bilder fra Anker Brygge Rorbuer

IMG 0102

IMG 5252

IMG 5269

Hurtigruten legger til  – utsikt fra rorbua vår.

IMG 0165

IMG 5278

IMG 0166

IMG 5246

IMG 5217

IMG 5274

I sentrum ligger båtene på rekke og rad, både fiskebåter og sightseeingbåter/ ribber. Man kan bli med på fisketurer, havørnsafari, tur til Trollfjorden etc. Vi var der helt på slutten av sesongen så det var ikke så mye aktivitet som det er i høysesongen, men stille og rolig – koselig.

IMG 0145

IMG 0204

IMG 5129

Om man er i Svolvær noen dager bør man absolutt få med seg en eller flere av disse utfluktene. Selv var vi ikke med på noen fordi jeg synes det var for kaldt og heller ville kjøre litt rundt. Jørn har vært i Lofoten flere ganger tidligere og hadde ikke noe stort behov for verken fisketur eller ribtur. Neste gang skal jeg imidlertid ta en tur hvis det er godt og varmt.

Jeg har både lyst til og har tilbud om å være med en dag på skreifiske i mars/ april, men det spørs vel om jeg er tøff nok til det – jeg som fryser bare noen blåser på meg. Lyst har jeg i alle fall. Under VM i skreifiske er det liv og røre døgnet rundt med masse aktiviteter overalt. Denne helgen er så populær at all overnatting er bortbestilt flere år på forhånd. Skreifestivaler er imidlertid flere andre steder også, så kanskje blir det en tur – om jeg ikke skal fiske kan jeg i alle fall spise.

Men i alle fall – vi valgte altså bilturer denne gangen og startet med å besøke Ramberg selvsagt. Det tar i overkant av 1 time å kjøre fra Svolvær til Ramberg mener jeg å huske. Veiene nå er OK selv om de både er smale og svingete. Rart å tenke på at for ikke så veldig mange år siden var det nesten ikke veier der, da var båt eneste transportmiddel uansett vær. Vi snakket med en som var vokst opp der og han fortalte om hvordan det var å spille fotballkamper og møte andre lag – det tok omtrent 2 dager om et lag fra Andøya skulle møte et lag fra Vesterålen. Og full storm var jo slett ikke uvanlig heller.

Bare noen kilometer fra Svolvær, i Kabelvåg kommune,  ligger Lofotkatedralen, eller Vågan kirke som den egentlig heter. Denne kirken fra 1898 er den største kirken i Nord-Norge med 1200 sitteplasser. Det er også den største trebygningen i Nord-Norge og en av landets største trekirker. Grunnen til at det ble bygget en så stor kirke skyldes selvsagt Lofotfisket. Fiskere fra hele norskekysten søkte til kirken før de la ut på havet om vinteren.

Vi hadde lyst til å besøke kirken, men det var for sent i sesongen så det var ikke mulig. Men i høysesongen er i alle fall kirken åpen for alle som har lyst til å besøke den, og det holdes også flere konserter her.

IMG 0158

IMG 5191

IMG 0168

Strendene i Lofoten er noe for seg selv, man finner ikke maken noen andre steder i verden. Vakre kritthvite sandstrender – omgitt av knallblått hav og høye fjell. Rambergstranda er en av disse strendene

IMG 5136

IMG 5133

IMG 0148

IMG 0150

IMG 0154

En annen perle i Lofoten er lille, vakre Nusfjord.  Dette stedet er et av Norges eldste og best bevarte fiskevær, her har det vært drevet fiske fra midten av 1800-tallet. Nå, i 2016, er det bare 35 fastboende her.

Jeg fikk lyst til å bo i rorbu her ved neste besøk i Lofoten, men etter å ha tenkt meg om tror jeg ikke det blir aktuelt allikevel. Kanskje for en eller to netter, men ikke mer. Stedet er veldig lite, det er kun en restaurant her og det ikke nett-tilgang og svært dårlige TV-signaler. Jeg er ikke den som sitter begravd i nettet eller glor på TV, men synes det er fint å ha det tilgjengelig. For meg passer det best med et dagsbesøk i Nusfjord.

På grunn av den store tilstrømmingen av turister diskuteres det nå om man skal sette opp et gjerde rundt Nusfjord og innføre bompenger for evt å minske turiststrømmen. Det er et sårbart miljø som lett kan bli ødelagt.

IMG 0133

IMG 5162

IMG 0129
IMG 5147
En annen perle vi besøkte var Henningsvær. Henningsvær er en gruppe øyer og holmer som ligger liksom tilfeldig spredt utover Vestfjorden. Først i 1983 ble øyene landfaste med bro og veiforbindelse. Tidligere var dette det viktigste fiskeværet i Lofoten og i motsetning til flere andre fiskevær har ikke Henningsvær blitt fraflyttet. Her bor det over 500 mennesker, noe som er relativt mange i forhold til de andre stedene i Lofoten.

IMG 5208
IMG 0168
Her kan jeg absolutt tenke meg å bo en ukes tid. Siden stedet er såpass stort er det selvsagt flere tilbud her også, flere restauranter, gallerier, butikker etc.  Mens vi besøkte Henningsvær besøkte vi Lofotens Hus, noe jeg absolutt kan anbefale. Her er Norges største samling av nordnorske malerier fra perioden rundt forrige århundre og også et multimediashow med Lofoten før og nå – veldig bra. Jubileumsutstillingen til Karl Erik Harr ble også vist i 2. etg.

IMG 5200
Her fikk jeg også torsketunger og selv om de hadde vært i fryseren så var det i alle fall torsketunger. De smakte faktisk riktig godt også.
IMG 5204
Siden vi var der helt i slutten av sesongen var det mye som var stengt, blant annet Fiskekrogen hvor vi hadde gledet oss til å spise lunch.
IMG 5202
Men vi fikk god lunch allikevel da 🙂
Vi var også innom Kabelvåg en dag, men det var i grunnen ikke noe spesielt selv om stedet også har sin historie. Tidligere var det nemlig det største fiskeværet i Lofoten og det var her Lofotfisket startet for over 1000 år siden. Nå er det mest et administrasjonssentrum og et skolesentrum. Lofoten forlkehøgskole ligger for eksempel her.
Som nevnt har jeg reist mye omkring i verden og opplevd mye, men det er ikke mange steder som kan overgå Lofotens natur etter min mening. Det er så vakkert at det tar pusten fra en, i alle fall hadde det den virkningen på meg.
Jeg gleder meg til å reise tilbake og utforske mere av dette vakre øyriket.