Cadaques 2016

Cadaques1

For noen år siden forelsket vi oss i  lille, vakre Cadaques. Siden har vi reist tilbake til denne lille idyllen flere ganger. Du kan lese om tidligere besøk HER.

Cadaques ligger ca 2 1/2 time nord for Barcelona, ikke så langt fra grensen til Frankrike. Her bodde Salvador Dali i over 50 år, og også andre kunstnere har bodd her i perioder, blant annet Picasso. (Leiligheten han bodde i kan man leie gjennom Airbnb)

IMG 5205  1

Hva er det med Cadaques som gjør den så sjarmerende? Jeg vet faktisk ikke, men det er en vakker, liten by. Den er veldig laid back, har mange koselige restauranter og barer, det finnes ikke kjedebutikker her, folk er blide og hyggelige og …ja, det er jo noe av det. Det er absolutt ingen partyby, stemningen er stille og rolig, folk går på restaurant og spiser, koser seg på en bar etterpå kanskje, og rusler hjem når de har lyst. Har de lyst på heftig natteliv kan de dra til en annen by, feks. Girona eller Barcelona.

Tidligere har vi bodd på hotell når vi har vært her, men denne gangen leide vi en leilighet gjennom Airbnb, noe vi var strålende fornøyd med.  Leiligheten hadde flott beliggenhet i toppetasjen, hadde stor takterrasse med sjøutsikt, 3 soverom, 2 bad, kjøkken og stue. Det eneste negative var at det var mange trapper og klatre opp, men pytt – det er god trening. Hele prosessen med å leie fra Airbnb kunne ikke vært bedre, så det vil vi benytte oss av flere ganger.

Fra takterrassen kunne vi se opp til Santa Maria kirken og ned til havet

IMG 4009

IMG 4010

Vi synes det er koselig å gå til den lokale slakteren og kjøpe mat vi trenger til frokost;  ferskt pålegg, ferske egg og nyskåret bacon, og til bakeren for deilige croisssanter og brød. Hjemmelaget paté, appelsinjuice som presses av friske appelsiner mens man venter, duggfriske tomater………., det er bare så bra. Sitte på takterrassen, ha lang frokost og nyte livet.

Så koselig å besøke den lokale bakeren og slakteren

Baker n  2

IMG 0683  1

Det er også fine muligheter for turer i området, fra enkle spaserturer langs havet til litt mer utfordrende turer ut mot fyret. Naturen er vakker uansett hvilken tur man velger.

IMG 0703  1

Cadaques2

Hver mandag er det marked i byen, da kommer lokale gårdbrukere inn med produktene sine og man får kjøpt grønnsaker som nettopp er tatt opp fra jorden. I tillegg er det en del annet på markedet også, men det er ikke så interessant.

Marked

Som nevnt er det mange bra, og noen mindre bra, restauranter i byen. Vi har noen faste og prøver noen nye hvert år. Compartir kommer man aldri utenom, det er byens beste restaurant som drives av tidligere El Bulli-kokker. Her er det topp mat til en helt grei pris. Du kan lese om et av våre tidligere besøk HER. En nærmere omtale av årets besøk finner du i et annet innlegg.

I år spiste vi her to ganger, en lunch og en middag. Menyen er den samme og man setter sammen sitt eget måltid og deler de ulike rettene (Compartir = Dele)

På torget ligger flere restauranter, to av dem er verdt et besøk, de andre er ikke like bra. Men spis deilig sjømat på Can Rafa og nydelig pizza på La Gritta. Her spiste jeg den beste pizzaen jeg har smakt, Pizza parma med deilig parmaskinke, parmesan og ruccola . Den andre pizzarestauranten på torget, Plaza, kan ikke måle seg med La Gritta verken på kvalitet eller stemning etter vår mening.

Byens beste pizza på La Gritta på torget

IMG 4004

Deilig sjømat på Can Rafa

IMG 5324

IMG 5325

El Barocco er en restaurant som nå hovedsaklig serverer libanesisk mat. Dette var favorittrestauranten til Salvador Dali, og han tok alltid med seg sine gjester hit. Her har blant annet Picasso spist flere ganger og til og med ex-kong Juan Carlos skal ha vært her. Det er Dali som har tegnet restaurantens logo og det henger flere skisser han har laget på veggene. Vi ble ikke spesielt begeistret for denne restauranten, men kan egentlig ikke sette fingeren på noe spesielt. Fine lokaler, hyggelig vertskap og helt grei mat, men likevel ble det ingen favoritt hos oss. Den ligger imidlertid på 2. plass på Tripadvisor så det er andre enn oss som liker den tydeligvis

La Gambina var ny siden forrige gang vi var i Cadaques. Den ligger ved siden av den mer kjente fiskerestaurantem Els Pescador. Vi gikk forbi den ved lunchtid en dag og det var smekkfullt og kø utenfor så vi bestilte bord til kveldens middag. Da vi kom tilbake var det imidlertid ikke et menneske der og i løpet av tiden vi satt der var det kanskje 3-4 bord som ble opptatt.

Vi bestilte i alle fall sjømat, Jørn fiskesuppe og en helt nydelig fisk (brosme), jeg reker i hvitløk og en kasserolle med snegler. Helt grei mat, så det er verdt å spise der.

Restaurant2

Om man spaserer utover langs sjøen, opp en bakke og ned en bakke kommer man til den lille strandkaféen Xiringuito de la Mei. Her er det alltid fullt og folk setter seg ned på steiner og på bakken med et glass for å vente på et ledig bord. Beliggenheten er praktfull, maten vi spiste var ikke like praktfull, men det var koselig å sitte her og nyte folkelivet.

Byen i mitt hjerte

På Xiringuito de la Mei tar man livet med ro, vi med et glass cava-sangria

IMG 4036

IMG 4031

Torill1

IMG 4046

IMG 4052

IMG 4049

IMG 4055

Det er mange koselige barer i Cadaques også, Bar Boia på torget er bra, det samme er Bar Maritim ved siden av. Her kan man enten spise en tapaslunch eller stikke inom etter middag for en drink  eller fler. Fullt av folk og fin stemning.

IMG 4104

IMG 4105

Rett nedenfor leiligheten vår lå Bar Mut som vi alltid stakk innom for en café con leche eller en vin , det var så koselig å sitte på det lille torget å se på folkelivet og utover havet.

IMG 4020

IMG 4017

IMG 4016

Og selvsagt kommer vi tilbake neste år for å sjekke at byen fortsatt ligger der og fortsatt er like sjarmerende og laid back som tidligere. Jeg gleder meg allerede 🙂