Sjarmerende Gdansk

Høstferien i år valgte vi å tilbringe i Gdansk og Sopot i Polen. Vi har liten erfaring med Polen som ferieland og hadde lyst til å teste det ut. Vi reiste med Ryanair fra Rygge, turen tar ca 1 time. Ryanair reklamrer med billige billetter til Polen, men vi var som vanlig ikke blant de som fikk tak i de aller billigste. og betalte ca 1400,- per billett.

Det er stort utvalg av hoteller i Gdansk og Sopot , det er bare å velge og vrake. Vi valgte Hotel Hanza i Gdansk, et utmerket 4-stjerners hotell med meget bra beliggenhet. Prisen var ca 1200 kroner natten, omtrent som hotellpriser andre steder i Europa. Jeg kan godt tenke meg å bo her igjen om jeg kommer tilbake.

Det blir sagt  at «alt» er så billig i Polen, det er ikke vår erfaring. Mat, drikke, shopping er ikke så mye billigere enn andre steder. Du kan lese om dette nedenfor. Det er klart at om man drikker øl er det billig, jeg så at 0,5 liter øl kostet 8 Zloty, ca 20 NOK. Men siden vi ikke drikker øl hadde det ikke så mye å si. Man kan spise billig på enkle , polske restauranter selvsagt, men vi er jo ikke så smarte 🙂 Middagen den første kvelden var imidlertid mye rimeligere enn hjemme.

Vi besøkte også det store shoppingsenteret, Baltycka. Om du er her nede må du for all del reise hit, over 200 bra butikker, mange kjente merker. Men de kjente merkene er ikke noe billigere enn hjemme faktisk. Polske merker er imidlertid rimelige.

Vi kunne ikke la være å smake på fantastisk sjokolade i alle former mens vi var der

IMG 1787

IMG 1785

IMG 1788

Vi hadde bare to netter i denne sjarmerende byen og hadde «forberedt oss» på forhånd slik at vi i størst mulig grad skulle unngå dårlige restauranter.

Nede ved elven i Gamlebyen ligger restaurantene tett i tett, det er bare å velge og vrake. Det er koselig å slå seg ned på en av dem og titte på folkelivet og båttrafikken på elven

IMG 1759

De er gode på sushi i byen så jeg anbefaler at dere prøver det. Vi spiste nydelig nede ved elven, på Dom Sushi. Dette er en kjede som har restauranter både i Gdansk, Sopot og Warszawa.

IMG 1763

IMG 1758

Første middagen spiste vi på Fishmarkt Targ Rybny. Vi var blitt tipset om den av venner som vi vet er glad i god mat, og takk for det! Her fikk vi virkelig utsøkt sjømat, så er du glad i slik mat bør du spise her.

Vi startet med et glass proseco før maten og bestilte en nydelig riesling som skulle følge de andre rettene.

Nydelige østers som første rett

IMG 1775

IMG 1777

Crabcakes med krabbekjøtt , ruccola og hjemmelaget chilisauce smakte også deilig

Baltic cod med potetmos og grønnsaker

IMG 1778

Seabass med pancakes av spinat fylt med reker og grønnsaker og lemon- og kokossaus

IMG 1780

Pannacotta med kirsebær og nøtter

IMG 1781

Alle rettene var deilige, men jeg må  spesielt fremheve seabassen, den var helt nydelig og tilbehøret var så spennende og utradisjonelt at det løftet hele retten.

Prismessig er restauranten ganske rimelig. Vi betalte 975 NOK for dette måltidet.

Det er helt nødvendig å bestille bord her.

Neste kveld spiste vi på Fellini som vi også hadde fått anbefalt. Dette er en restaurant men høy standard, mye spennende på menyen og et utmerket vinkart. Og sist, men ikke minst folk som virkelig har peiling på vin.

Dette er en populær restaurant og det er helt nødvendig å bestille bord.

IMG 1790

Her spiste vi:

Først en liten smak «på huset» som bestod av blant annet sild. Selv jeg som ikke liker sild synes denne var ganske OK.

IMG 1792

Deretter fulgte babysquid som smakte helt nydelig, mye morsomt tilbehør.

IMG 1793

Spicy reker smakte også bra

IMG 1794

Min hovedrett var stekte reker, 4 forskjellige slag.  Dette smakte helt greit, slik stekte reker pleier å smake. Men altså ikke noe som var overraskende.

IMG 1795

Lammekoteletter fra New Zealand med ratatouille smakte nydelig, møre og smakfulle

IMG 1797

Vi var så stappmette så vi måtte dele en dessert. Dette var en sitron- og limepannacotta som smakte himmelsk. Denne skal jeg definitivt prøve å kopiere når jeg kommer hjem, jeg fikk forklart ingrediensene.

IMG 1799

I forhold til en del andre restauranter her nede er ikke dette noen billig restaurant. Regningen kom på i overkant av 1600,- nesten dobbelt så mye som gårsdagens restaurantopplevelse.

Nå reiser vi videre og skal teste restaurantlivet i Sopot.

[wzslider lightbox=”true”]

Print Friendly, PDF & Email

One Comment on “Sjarmerende Gdansk”

1. Polen er flott land. Jeg har nylig vært i Warszawa. Vi dro til New Orleans klubben. Når jeg ser tilbake på det nå, kan jeg si at det var absolutt verdt det. De vakreste kvinnene, utvalg av de beste alkoholtypene, og en fantastisk atmosfære.Jeg