Trivelige Harstad

IMG 0849

Jeg er veldig glad i å reise og har reist mye rundt i verden, men dessverre ikke så mye i Norge. For mange år siden reiste jeg landeveien så langt som til Tromsø, men nord for Tromsø har jeg aldri vært. De siste årene har jeg ikke vært nord for Trondheim. Det er nesten en skam, jeg bor tross alt i et av verdens fineste land med fantastisk natur og så velger jeg det bort.

Men nå har jeg fått lyst til å utforske Nord-Norge, så om det blir som jeg ønsker kommer jeg nok til å besøke den delen av Norge i større grad fremover.

At det ble Harstad denne gangen skyldes mannen min som skulle dit for å ha noen avdelingskontroller. Jeg synes også det ville være hyggelig å besøke hjembyen til min kjære kollega Arny.

Harstad ligger på Norges største øy, Hinnøya, og i Nord-Norges tettest befolkede område. Byen er omgitt av vakker natur, noe man blant annet kan se på vei til og fra flyplassen . Tjeldsundbrua knytter Hinnøya til fastlandet.

IMG 0854

Hadde det ikke vært så kaldt når vi var der hadde jeg også blitt med på et skjærgårdscruise, men det får bli en annen gang.

Byen er også kjent som gourmetbyen i Nord-Norge og har flere meget bra restauranter, Umami, Hoelstuene og De 4 Roser. Dessverre var alle tre stengt da jeg var der, det var ikke akkurat planlagt.

Ellers er jo Harstad kjent for kulturlivet og arrangerer hvert år Festspillene i Nord-Norge.

Vi bodde på Clarion Collection hotell Arcticus, og jeg anbefaler absolutt andre å velge dette hotellet, spesielt på grunn av beliggenheten. Det ligger vegg i vegg med Kulturhuset og blir ofte kalt Kulturhotellet.

IMG 0815

Vi hadde den vakreste utsikten man kan tenke seg . Hurtigruten passerte utenfor vinduet vårt hver morgen, det samme gjorde fiskebåter og sightseeingbåter.

IMG 0814

IMG 0820

IMG 0829

Sommerbåten var også på besøk de dagene vi var der

IMG 1584

Harstad sentrum er ikke av de største og mest spennende, men det er en del bra shoppingmuligheter der. Dessuten merket jeg meg flere koselige navn på butikkene. Kjedebutikkene ligger heldigvis inne på kjøpesentrene og preger ikke gatebildet.

IMG 0795

IMG 0832

IMG 0836

Som nevnt var alle restaurantene jeg hadde tenkt å spise på stengt, noe som jeg synes var ganske ille. Men vi måtte jo gjøre det beste ut av det og fant fram til Bark via Internet. Dette var en stor og gledelig overraskelse både når det gjaldt beliggenhet, interiør, mat og service. Så er du i Harstad, besøk Bark 🙂

IMG 0834

Her spiste jeg nydelig kveite mens Jørn spiste fiskesuppen deres. Til dessert tok jeg pannacotta med pasjonsfrukt som smakte helt nydelig. Det samme gjorde Jørns sjokoladefondant.

IMG 0802

IMG 0804

På vei hjem til hotellet måtte jeg jo forevige Jørn da vi passerte en blå vegg. Fin mann, ikke sant?

IMG 0812

Lunchen neste dag spiste vi på kafeteriaen til De 4 Roser siden restauranten var stengt. Men caféen er helt utmerket som lunchsted den, riktig koselig faktisk. Mye godt på menyen når det gjelder både mat og drikke. «Dagens» står skrevet på en  tavle, men de har også separat meny.

IMG 0887

IMG 0837

Her spiste jeg nydelig fiskeburger, som helt klart var hjemmelaget og Jørn spiste deres egen Sommersalat som han var meget fornøyd med. Deilig kaffe også.

IMG 0839

IMG 0841

IMG 0843

Den kvelden/ natten med fint vær fikk vi også med oss midnattsolen fra vinduet på rommet.

IMG 1581

IMG 0810

Som nevnt blir det nok flere besøk i Nord-Norge, og jeg kommer også til å bli med Jørn på flere avdelingskontroller til Harstad. Da skal jeg imidlertid forsikre meg om at restaurantene er åpne 🙂

Print Friendly, PDF & Email

4 Comments on “Trivelige Harstad”

1. Nord-Norge er fantastisk, har en bror som bor i Nordreisa, så har sett litt av landet i nord. Særlig imponert over de gamle handelsstedene, et tips og noen er fortsatt i drift mens andre er restaurert. Og så er det råvarene, den gode fisken. Du har fantastiske bilder og det er morsomt å lese bloggen din enten du skriver om Norge eller reiser utenlands.

1. Takk skal du ha, Unni <3 Det er hyggelig at du liker skribleriene mine. Jeg synes det er gøy å skrive om det jeg opplever, det blir på en måte en slags dagbok for meg selv samtidig som det er tips til mine lesere. Blir nok noe fra ferien i Frankrike nå også. Ja, råvarene i nord er fantastiske, aldri spist bedre kveite 🙂

2. Neste gang Torill, skal jeg være bedre vert fra Harstad. Da skal det ikke være “tilfeldighet” fra denne side. Harstad har absolutt mye å by på også når våre flotte spisesteder har stengt og viser dere gjerne disse. Men du er godt informert

1. Hehe, det gleder jeg meg til. Håper Jørn kan ordne med avdelingskontroll under festspillene så jeg kan få med meg det. Jeg jobber forresten sammen med en harstadværing, hun er tanten til han som driver Umami.